Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fruktansvärd ekonomisk situation..

Hej alla!
Vet inte om jag lägger det i rätt tråd men ger det ett försök!

Första inlägget här på sidan för mig har under längre tid läst mycket och det har varit väldigt skönt att se att man inte sitter själv i denna båt av hemska lån och räntor.. Jag gör detta inlägget för jag verkligen behöver skriva av mig då jag egentligen inte har någon att prata med om detta då jag skäms väldigt mycket av vad jag själv har skapat.

Jag har pga av spelmissbruk satt mig i en jävla hemsk sits. Innan spelandet var jag alltid mycket ordningsam kring det ekonomiska men nu är allt bara skit.

Jag är påväg ur spelandet och jobbar med att hitta annat att göra tänka på och har lyckats bra med det men slant nyligen tillbaka en kväll och nu är det kris igen..

Såhär ser det ut för i skrivande stund
Inkomst 40k brutto
Lån:714k
SEB: 179 (4.9%) per månad/ 2000
Swedbank: 117 (5.4%) per månad/2400
BN: 149 (22%) per månad/3000
PRIVATLÅN: 160 (0%) per månad/10000
LOANSTEP: 14 per månad/800
Lumify: 59 per månad/10000
Farilo: 29 (16%) per månad/700
Loan och lumfiy ligger nog runt 30%

Kan tillägga att jag har väldigt många FF både uc och biosnode senaste 3 månader.

Som ni känns det rätt kört när jag slant den där kvällen var det lumify jag lånade Max på och utan den hade jag faktiskt gått runt då jag tjänar ok. Det privata lånet är räntefritt men måste betala 10k i månaden det är inte förhandlingsbart för håller jag det kommer jag bara behöva betala halva lånet sen stryks det sista så det är väldigt avgörande för framtiden.

Så det jag behöver nu är att betala lumfiy 10k I 3 månader för sen kommer skatten och då kommer jag även få 30k av en vän jag lånade pengar till för 1 år sedan med de pengarna kan jag släcka lumify för gått sen är tanken att öka farilo till 50 för att även få bort loan. Sen senare även öka på farilo till 100 för att kunna lösa BN om 1 år ungefär. Men för att komma dit måste jag överleva till skatten.

Ja jag vet vad ni tänker att jag kommer falla för spelandet igen. Ja det finns en chans men har aldrig kämpat som jag gör nu och har även visat mig att jag kan hålla mig undan . Har en sambo som vet allt förutom exakt vilka belopp det handlar om och hon är ett stöd i mitt beroende.

Så vad skönt det var att skriva av sig! Är ni eller har ni vart i min sits får ni gärna skriva vad som hjälpte er och om ni har tips så jag ska kunna täcka lumfiy tills jag kan betala den helt.

God jul och gott nytt på er!

Betalningsfria månader?

Hur mycket får du tillbaka på skatten? Går att begära att få den tidigare om man t.ex har räkningar påväg till kronofogden. Dem är rätt sparsamma att bevilja dock...

Om du lär släppa något till inkasso, släpp isåfall Lumify (förutsatt att samma gäller nu so).

Hade en liknande situation där jag överlevde men Lumify hade en märkligt otydlig lägsta-belopp per månad där det blev för dyrt att behålla. Släppte mitt som gick till Gothia efter 60 dagar, jag gjorde betalningsplan med Gothia på 4 månader (fram tills skatten skulle komma) och löste sen det. Det köpte mig lite tid.

Det har varit mitt enda inkasso-ärende trots att jag har skulder närmare 700K och en inkomst på 250K. Om du väljer att gå den vägen, se till att räkna ut dröjsmålsränta och vilka kostnader det skulle kunna tillägga.

Min poäng är iallafall att det eventuellt skulle kunna vara värt att battlas med ett inkassobolag från smslån, istället för att tappa räkningen på något synligt UC-lån som riskerar att ge dig missbrukad kredit rakt av.

Väljer du att kämpa på så förstår jag det, jag hade ingen annan utväg just då. Ring till varje ställe och be om betalningsfria månader, erbjud dig betala extra ränta ett senare skede, vad som helst.

Lycka till och håll dig borta från spel. Jag är 7 månader fri i dagsläget, det går att lösa!

Tack för era svar och idéer!
Även om jag får betalningsfria månader kommer jag Max 1 månad kunna täcka Lumify...

Så får bli att släppa Lumify då jag läst här på forumet att många gör liknade mest för att med gothia få en vettig avbetalningsplan.. hoppas de går med på runt 3000/månad och sen lösa den helt i april. Känns ändå inte omöjligt för dem.

Blir isf också mitt första och förhoppningsvis sista inkasso...

Tack för era svar och idéer!
Även om jag får betalningsfria månader kommer jag Max 1 månad kunna täcka Lumify...

Så får bli att släppa Lumify då jag läst här på forumet att många gör liknade mest för att med gothia få en vettig avbetalningsplan.. hoppas de går med på runt 3000/månad och sen lösa den helt i april. Känns ändå inte omöjligt för dem.

Blir isf också mitt första och förhoppningsvis sista inkasso...

Det var precis så jag tog hand om mitt. Lycka till! Jag betalade 2000kr från Januari och hade slutbetalningsdatum i slutet av maj.

Jag vet att det är skrämmande att prata om inkasso men deras betalningsplan som de erbjuder på Lumify är helt omöjlig att följa efter ett tag. Gothia kommer att skicka en faktura till dig via Kivra om du har det och säga att du ska betala allting direkt, skriv då direkt till dom, förklara situationen och var tydlig med att du vill betala varje krona och ge tidsramen själv åt dom för att dom ska känna sig säkrade.

OBS: Om du ska släppa till inkasso. Var redo på att Lumify kommer att ringa, maila och smsa dig mer eller mindre varje dag. Ignorera och blocka nummerna tills de fattat poängen. Möjligt att det dröjer 1-2 månader innan det går till inkasso.

Jag vill också nämna att jag förutsätter här att samma villkor och tillvägasätt som de hade i början av det här året fortfarande gäller.

Håller tummarna och hoppas på det bästa!
Men de skickar inget på posten eller så? Samt arbetsgivaren får väl inte nys om inkasso?

Håller tummarna och hoppas på det bästa!
Men de skickar inget på posten eller så? Samt arbetsgivaren får väl inte nys om inkasso?

Arbetsgivaren kommer inte få något nej.

Jag vill inte minnas att jag fick något på posten, kolla lite trådar inne på inkasso-avdelningen här på forumet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp