Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fruktansvärd ångest - Hjälp! (KYC granskning av krypto)

Hej!
Jag är kund hos Swedbank sedan några år tillbaka och har där haft både privatlån, bolån, pensionspar och försäkringar. Har bolånet ihop med min sambo sedan 2018 (vi har alltid skött inbetalningarna, någon gång med någon veckas försening men annars aldrig några problem).

För ca 3v sedan fick jag hem en så kallad KYC-förfrågan av banken för att redogöra för ca 300st olika insättningar/överföringar sedan 1,5 år tillbaka. Dessa överföringar avser allt ifrån kryptotrading, ”vanlig” trading till sålda prylar (båt/bil/skoter/maskiner/mm). Det rör sig om stora belopp under 1,5 års tid men absolut inga olagligheter. Allt är finansierat av lån och lön.

Insåg snabbt att det inte fanns en möjlighet att kunna redogöra för dessa 84 sidor av förfrågningar. Dock stod det i brevet att man hade 2 veckors svarstid för att sedan få en påminnelse, så tänkte där att jag inväntar påminnelse för att sen försöka boka in en tid på banken för att försöka ge min förklaring på det hela.

Nu kommer vi till den stora ångesten som gör att jag inte ens kan gå och sova. Banken har idag avslutat mitt konto hos dem. De har tagit bort mitt kort och fryst de tillgångar som fanns på kontot. Jag har ringt och gråtit för att fråga vad som händer, men fick prata med en ganska obrydd individ på kundtjänstsidan.

Min absolut stora skräck och fråga är nu: vad händer med bolånet och de privatlån (blancolån) jag har sedan tidigare hos banken? Kan de säga upp dessa? Hur beter man sig? Jag är helt apatisk för jag vet inte hur jag ska tänka. Snälla snälla hjälp.

Senast ändrad:
Hur stora belopp då?? Tänker att det måste vara rejäla för att de ska frysa allt.

Swedbank är skit. Alltid varit.

Hur stora belopp då?? Tänker att det måste vara rejäla för att de ska frysa allt.

Swedbank är skit. Alltid varit.
Väldigt svårt att uppskatta men alla utposter kan lätt matchas med lån och inkommande löner så det är ”rena” och inga smutsiga pengar som det slösats med.

Jag är mest brydd vad som händer med bolånet, som jag delar med sambon, nu när de stängt ute mig som kund.

Ja du, du behöver uppge informationen som banken frågar efter. De har ett krav på sig att göra denna sorts efterfrågningar.

Om du inte svarar så har de en skyldighet att avsluta ditt konto.

Ja du, du behöver uppge informationen som banken frågar efter. De har ett krav på sig att göra denna sorts efterfrågningar.

Självklart, så långt är jag helt med. Jag har redan påbörjat jobbet att försöka ta fram underlaget, men det tar ju lite tid för ca 300 förfrågningar 1,5 år tillbaka. Banken valde att inte ens skicka ut en påminnelse utan avslutade mig direkt. Och nu är jag som sagt väldigt orolig över vad som händer med vårat bolån i samma bank.

Svara så fort du kan. När de har granskat dina svar och sett att allt ser okej ut så öppnar de ditt konto igen förhoppningsvis.
Tyvärr har fler här skrivit om just Swedbank som stängt ner deras konton och spärrat bank id.
Haf du en personlig kontakt på banken du kan ringa för att få svar på dina frågor?

Underlaget bör du ha om du hade redovisat det för Skatteverket så ja dessa pengar är svarta pengar.

Swedbank har ingen aning om du tradar eller säljer knark.

Banken gör då rätt att stänga ner för ha ryggen fri

Hur ska man redovisa transaktioner under 1,5 år?De är inte kloka. Och vad ska han göra nu, att frysa tillgångar-betyder det att han inte kan ha sina egna pengar?Man fortsätter jobba och får pengarna till ett bankkonto som man inte kan disponera???Vems pengar är det egentligen?Altid förbannad när jag läser sånt, och svaret "bankerna har rätt..."är inget svar tycker jag. Jag vet att de har rätt men...

Hur ska man redovisa transaktioner under 1,5 år?De är inte kloka. Och vad ska han göra nu, att frysa tillgångar-betyder det att han inte kan ha sina egna pengar?Man fortsätter jobba och får pengarna till ett bankkonto som man inte kan disponera???Vems pengar är det egentligen?Altid förbannad när jag läser sånt, och svaret "bankerna har rätt..."är inget svar tycker jag. Jag vet att de har rätt men...
Hade varit bättre att banken stänger ner konton efter bevisat fiffel, inte innan.

Hade varit bättre att banken stänger ner konton efter bevisat fiffel, inte innan.
Visst så är det. Det är samma sak om jag förstör någons liv för att gardera mig. Kan ts nu åtminstone öppna ett annat bankkonto (en annan bank)och flytta allt dit?Vad är meningen med att frysa hans konto?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp