Ja det kommer att bli tufft för många.och nu har det höjts med 1%, dvs styrräntan blir 1,75%. Det kommer att påverka alla som har blankolån och obundna bolån.![]()
Det drabbar även de flesta i hyresrätt, för någon äger även de fastigheterna och har troligtvis höga lån på dem, vilket kommer att återspeglas i nästa årliga hyreshöjning.och nu har det höjts med 1%, dvs styrräntan blir 1,75%. Det kommer att påverka alla som har blankolån och obundna bolån.![]()
Jag fick hyreshöjning redan nu, 1500 kr hyr dock privat och min el och bredband ingår i min hyra.Det drabbar även de flesta i hyresrätt, för någon äger även de fastigheterna och har troligtvis höga lån på dem, vilket kommer att återspeglas i nästa årliga hyreshöjning.
Har du svarat på rätt tråd ? -Ger mig lite flashback när jag läser kommentarerna här; orsaken till att jag hamnade i skuldträsket var ett hus som inte gick att sälja och en partner som "rymde", ja jag var ung och dum och hade skrivit på lånen helt själv, bolånen låg på 17%. När jag väl blev av med huset så fanns det en restskuld kvar och den var det inte så låg ränta som 17% på. Efter det så fattade jag fler korkade beslut, skulle släppt till KFM direkt, så hade jag sluppit nästan 30 års ekonomisk misär. Nu gick det trots allt bra till slut, och det är jag tacksam för.

Ja, vi pratar väl om hur högre ränta kan påverka livet? Glömde dock att skriva att detta var under krisen i början av 90-talet, då Riksbanken höjde räntan väldigt kraftigt till 500% under några dagar. Får editera mitt inlägg.Har du svarat på rätt tråd ? -![]()
Okej, jag läste om ditt inlägg nu så jag förstårJa, vi pratar väl om hur högre ränta kan påverka livet? Glömde dock att skriva att detta var under krisen i början av 90-talet, då Riksbanken höjde räntan väldigt kraftigt till 500% under några dagar. Får editera mitt inlägg.
Så är det och gissa vad som drivit på huspriserna och stor del av konsumtionen, för låg styrränta och nu är vi inne i inflationsspiralen. Ökar lönerna dramatiskt så driver det också på inflationenOkej, jag läste om ditt inlägg nu så jag förstår
Jag hade bolån med 15 % ränta på 90-talet. Den stora skillnaden var att huset inte var så dyrt till skillnad på huspriserna idag.