Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

frågor om utmätning

Du menar nog olovlig andrahandsuthyrning? Farligt detta om man blir påkommen. Nya regler gällande detta träder i kraft per 19-10-01 och dom är varken till kontrakts innehavarens eller 2:a hands hyresgästens fördel...
Ja precis, jag gick något steg före och räknade med att en hyresvärd kanske inte accepterar en andrahandsuthyrning direkt från inflyttsdatum

Ja precis, jag gick något steg före och räknade med att en hyresvärd kanske inte accepterar en andrahandsuthyrning direkt från inflyttsdatum

Nä, det fanns inte ens på min karta att kontraktsinnehavaren har för avsikt att göra just det.

...men samtidigt i en ung människas liv kan det snabbt vända...Ponera att hen tecknar ett hyresavtal i maj, som börjar gälla i augusti, men i juli kommer hen in på en universitets utbildning i Lund & vill därmed hyra ut sin nya bostad i 2:a hand... Jag tror inte att vi kan neka hen det OM ”alla korten kommer upp på bordet”, vill säga (antagningsbevis & dyl.)

Du menar nog olovlig andrahandsuthyrning? Farligt detta om man blir påkommen. Nya regler gällande detta träder i kraft per 19-10-01 och dom är varken till kontrakts innehavarens eller 2:a hands hyresgästens fördel...

Vad innebär de nya reglerna?

Vad innebär de nya reglerna?

Bland annat så blir det brottsligt att hyra ut sin lgh olovligen. Man kan alltså straffas av en tingsrätt. Man förlorar även sitt kontrakt per omgående.

Man kan även förlora sitt hyreskontrakt om man tar ut en oskälig hyra vid en godkänd andrahands uthyrning (max 15% vid möblerad lgh).
Annars ingen överhyra alls.

Bland annat så blir det brottsligt att hyra ut sin lgh olovligen. Man kan alltså straffas av en tingsrätt.

Man kan även förlora sitt hyreskontrakt om man tar ut en oskälig hyra vid en godkänd andrahands uthyrning (max 15% vid möblerad lgh).

Kan bli besvärligt för många som tycker att dom gjort listiga upplägg då...

Bland annat så blir det brottsligt att hyra ut sin lgh olovligen. Man kan alltså straffas av en tingsrätt.

Låter positivt.. Min förra hyresvärd (andra hand) tog 10 000 för en lgh med hyra på 5 500. Eftersom jag hade anmärkning kunde jag inte flytta hur som helst, så hade ingen lust att anmäla det. Kan tycka att om man hyr ut ska man presentera påskrivet andrahandskontrakt för hyresvärden, så att man inte kan kringgå detta.

Låter positivt.. Min förra hyresvärd (andra hand) tog 10 000 för en lgh med hyra på 5 500. Eftersom jag hade anmärkning kunde jag inte flytta hur som helst, så hade ingen lust att anmäla det. Kan tycka att om man hyr ut ska man presentera påskrivet andrahandskontrakt för hyresvärden, så att man inte kan kringgå detta.

Ja detta är vi väl medvetna om att så sker. Många är de som försöker sig tjäna en rejäl hacka genom att lämna några sunkiga möbler kvar i lägenheten... Många i liknande situation som Du var i blir oerhört lidande och sårbara.

Min dotter sitter i liknande situation och jag accepterade det. Hon hyr en liten 1:a på 30kvm. Totalrenoverad & på bra adress. Faktisk hyra 4700kr/mån, men hon betalar 7500kr/mån.

Jag ”knorrade” duktigt inledningsvis, men visste redan då att det fanns goda möjligheter för henne att överta kontraktet efter 6 månader, så ja ”accepterade” dealen.

Bland annat så blir det brottsligt att hyra ut sin lgh olovligen. Man kan alltså straffas av en tingsrätt. Man förlorar även sitt kontrakt per omgående.

Vad händer om man låter sitt vuxna barn bo kvar om man själv flyttar utan att ta ut någon hyra?

Vad händer om man låter sitt vuxna barn bo kvar om man själv flyttar utan att ta ut någon hyra?

Om Du som kontraktsinnehavare inte använder lägenheten som bostad i tillräcklig utsträckning anses uthyrningen som en andrahandsuthyrning. Vare sig Du tar ut hyra eller ej.

Detta framgår redan av våra SB (särskilda bestämmelser) idag vid kontraktstecknande att t.ex föräldrar får inte hyra en lägenhet med intentionen att deras barn enkom ska bo där.

Ps. Detta kommer dock alltid vara svårt att ”komma åt” om Du fortsatt själv är skriven på adressen.

Avtalsbrott ja, men när blev det brottsligt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp