Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Frågor om skuldsanering

Hej forumet!!

Är suuuuper nervös inför framtiden som jag har satt mig i, efter ett förbannat spelberoende som jag nu en gång för alla ska bli av med.

Har några frågor som jag hoppas någon kan svara på något iallafall ✊

Sammanfattning:
- 900 000:- i skulder + 1 miljon i kommande skatteskuld under 2023
- F.n. inneboende hos syrran
- Dotter på 14 mån, v.v.
- Spelfri sedan juni med beviljade insatser från Socialtjänsten. Spelpausad och går på veckovisa möten med spelberoendegruppen osv.
- Ingen utmätning påbörjad ännu, dock skulder som börjat bli fastställda hos Kronofogden

Så nu till frågorna

1. Vid ansökan om skuldsanering - ska jag enbart uppge alla lån och krediter eller ska jag leta rätt och få ordning på varenda liten förfallen faktura? Lite stökigt då jag i våras mitt i stormen tappade kontrollen över mina brev och även småfakturor på exempelvis 300:- osv. förblev obetalda, har inte riktigt koll på dom alla de ”små” summorna.

2. Har ett tidigare samlingslån från 2015 där mina föräldrar står som borgenärer. Kvarstår 100 000:-. Ska jag skriva med det lånet eller ryker mina föräldrar på att betala det?

3. Finns inför en ansökan någon nackdel eller fördel att få respektive skuld fastställd hos Kronofogden innan skuldsaneringsansökan?

4. Finns det någon nackdel eller fördel att försöka betala av alla småfakturor jag har eller det är lönnlöst i detta fallet när jag ändå har släppt alla stora skulder till Kronofogden och bara låta alla inkommande fakturor gå vidare? Betalar självklart alla fakturor som uppkommit efter min spelpaus och min crash innan sommaren.

5. Inväntar en rejäl skattesmäll 2023 för lön som i efterhand är inrapporterad till Skatteverket som inkomst av tjänst från mitt egna företag. Tror att skatten kommer bli omkring 1,3 miljoner. Innebär detta att jag behöver vänta med att ansöka om skuldsanering tills dess? Går det ens att få med en skatteskuld i en ”privat” skuldsanering? Och tar dom hänsyn till den i en ansökning eller kollar dom bara på faktiska lån och krediter? Här kanske @Lasseman har bäst svar och vore galet tacksamt

6. Min totala egna skuldkvot är alltså ca. 900 000:- från omkring mars-maj 2021 (varav 100 000:- med föräldrar som borgenärer) + ca. 1.3 milj i skatteskuld som fastställs under 2023. Nytt jobb från 1 dec och ingen utmätning är påbörjad ännu, inte ens fått hem papper kring att fylla i inkomst osv. Kort och gott - ska jag prova att ansöka om skuldsanering redan nu eller ska jag vänta till mitten på 2023 när skatteskulden finns registrerad?

Snälla hjälp mig, vet inte var jag ska ta vägen av all nervositet och klumpen i magen för hela min framtid

Jag har sett ditt tidigare inlägg och tänkte först och främst säga - det känns skit och det är helt förståeligt. Men du behöver på något sätt hitta rutiner och lugn oavsett, för även om det här går på bästa sätt, så kommer det ta lång tid. Både utvecklingsmässigt i den personliga resan och ekonomiskt.

Det går att hitta en okej vardagslunk oavsett. Människor är otroligt anpassningsbara, det är lite som att bo i ett krig antar jag. Det suger, men det går att hitta ett meningsfullt liv i det också.

Jag ska försöka komma med kommentarer på dina punkter, de jag känner att jag kanske kan bidra lite med.

1. Försök kolla upp småfakturorna också, men om du inte kommer på alla, skriv en summa som får representera alla. Hitta på något rimligt.

2. Du ska uppge det lånet också, men i praktiken kommer dina föräldrar få betala det, ni är "solidariskt ansvariga" så kan inte du betala så kommer banken gå på nästa låntagare, dvs dem.

4. Kronofogden vill gärna se att man försöker göra rätt för sig, så det är ingen nackdel att försöka bli av med småkrafs. Om du behåller massor av pengar och sparar inför utmätning eller skuldsanering, så kan de börja undra vart pengarna gått. De gillar inte att man gömmer tillgångar, och gillar ännu mindre om de skulle misstänka att du spelar för pengarna. Så om du lägger undan pengar, överdriv inte. Antingen betala av saker, eller spara på konto och ta upp det som en tillgång när du ansöker om skuldsanering.

5. Skatteskulder kan absolut ingå i en skuldsanering. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/330209.html?date=2015-01-26

6. Det finns risk att ansökan om skuldsanering kommer avslås om skatteskulden inte är bestämd. Iaf blev det så för mig, men min skatt var lite mer invecklad än bara på lön, så kanske de kan ta med löneskatt "i förväg". Jag lyckades betala skatteskulden också sen (den var inte så stor), så jag vet inte hur allvarligt de skulle sett på en skatteskuld som var kvar.

Men mitt huvudbudskap är att det som har hänt, har hänt. Oavsett hur det går så kommer det ta lång tid. Jag är också orolig men för mig har det hjälpt att fokusera på vardagen och bara då och då göra det som måste göras för att försöka få ordning på allt. Eftersom allt med utmätning, pengar och skuldsanering tar så otroligt lång tid så funkar det inte att oroa sig hela tiden, då blir man knäpp. Ditt liv är inte kört, bara tungt. Och problemen orsakades inte av pengar, pengarna är bara ett symptom på problemen.

Jag kan också tänka mig att KF kanske gör avslag för att de vill se att du har ändrat på beteenden? Jag är inte så insatt, men även om det skulle vara så, så är det okej. Det skulle ändå inte fixat sig på något snabbt sätt, så skillnaden är ändå liten om det är tex 6 år istället för 5 år.

Att gjort felaktiga egna uttag från bolaget, klarar du dig från polisanmälan/åtalsanmälan för det när det är så stora summor?

Att gjort felaktiga egna uttag från bolaget, klarar du dig från polisanmälan/åtalsanmälan för det när det är så stora summor?
Företaget var ett nystartat lagerbolag som tog emot kapital för en försäljning. Utöver kapitalet och dessa uttagen så finns det inga transaktioner överhuvudtaget d.v.s. det finns ingen fodringsägare eller annat som drabbats på så vis. Därmed menar revisorn (vilket är det enda jag kan gå på då jag själv inte kan det) att det ska gå bra då vi självmant bokför ”felet” utan någon förfrågan om revision osv. har inkommit.

Att ingen fodringsägare är drabbad, att vi själva bokför det enligt uppriktighetsprincipen och tillsammans med att skälet har varit ett spelberoende som jag idag får behandling för via socialtjänsten så ska det tydligen gå bra….men det kanske inte är så enkelt? Har varit livrädd för ytterligare påföljder i kölvattnet när jag äntligen har tagit tag i allt en gång för alla :-(

Företaget var ett nystartat lagerbolag som tog emot kapital för en försäljning. Utöver kapitalet och dessa uttagen så finns det inga transaktioner överhuvudtaget d.v.s. det finns ingen fodringsägare eller annat som drabbats på så vis. Därmed menar revisorn (vilket är det enda jag kan gå på då jag själv inte kan det) att det ska gå bra då vi självmant bokför ”felet” utan någon förfrågan om revision osv. har inkommit.

Att ingen fodringsägare är drabbad, att vi själva bokför det enligt uppriktighetsprincipen och tillsammans med att skälet har varit ett spelberoende som jag idag får behandling för via socialtjänsten så ska det tydligen gå bra….men det kanske inte är så enkelt? Har varit livrädd för ytterligare påföljder i kölvattnet när jag äntligen har tagit tag i allt en gång för alla :-(
Jag tyckte det lät som möjligen både skattebrott och bokföringsbrott

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp