Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Frågor om hur inkasso fungerar vid avbetalning

Hej vänner!

Jag tänker nu börja släppa en del lån till inkasso för att få till avbetalningar. Jag har aldrig haft något hos inkasso så det vore snällt om någon ville berätta vilka som är bra att ha att göra med och hur man går till väga.

Jag kommer till exempel ha några sms-lån hos Intrum vet jag redan nu. Vad jag förstått har dom en tjänst där man själv kan föreslå vad man vill och kan avbetala och sedan får man svar från Intrum vad lägsta summan per månad som dom går med på är. Stämmer detta? Det verkar smidigt isåfall.

Sen kommer jag ha Avida Inkasso på 3 stycken. Jag kommer ha Gothia på 1 lån. Jag kommer ha Svea Ekonomi på 4 stycken.

Kan någon berätta mer om dessa inkassobolag? Hur ni har gjort, vilka summor har det blivit som avbetalning med mera? Vad har dom för tjänster via nätet? Intrum verkar som sagt ha en där man kan göra en förfrågan, är det fler som har så? Kan man maila till vissa och vilka måste man ringa till? Berätta :) Det vore skönast om alla hade formulär att fylla i via nätet och få svar igenom, men jag inser ju att det kanske inte alltid är så enkelt? Eller? Är det många som har sådana tjänster?

Tack för svar.

Jag kan säga att jag aldrig har haft problem med någon av dom inkasso som du nämnde. Både intrum och svea har på sina sidor att man kan säga vad man vill betala i månaden till dom. Skulle det vara så att dom anser att summan är får lite så meddelar dom dig via mail om vad dom kan gå med på för summa. Till avida och gothia så ringde jag till dom och frågade dom vad dom kan gå med på för månads summa. Och det har som sagt inte varit några som helst problem. Men kom ihåg att betala varje månad till dom. Skulle du bli sen så tror jag att dom är snabba på att skicka resterande av summan till KF.

Jag kan säga att jag aldrig har haft problem med någon av dom inkasso som du nämnde. Både intrum och svea har på sina sidor att man kan säga vad man vill betala i månaden till dom. Skulle det vara så att dom anser att summan är får lite så meddelar dom dig via mail om vad dom kan gå med på för summa. Till avida och gothia så ringde jag till dom och frågade dom vad dom kan gå med på för månads summa. Och det har som sagt inte varit några som helst problem. Men kom ihåg att betala varje månad till dom. Skulle du bli sen så tror jag att dom är snabba på att skicka resterande av summan till KF.

Tack för svaret. Så Svea har samma funktion som Intrum alltså? Det visste jag inte. Men det låter bra och det är ju smidigt.

Avida Inkasso har också någon sorts inloggning ser jag. Vet du om även dom ger samma möjlighet att via formulär be om avbetalning? Och Gothia?

I annat fall kan man ju skriva till dom och om man måste får man ju ta sig i kragen och ringa, men kan man göra det via nätet är det klart mest smidigt. Och jag vill ju göra avbetalningar och bli av med lånen, inget tal om det :) Så långt det går kommer jag absolut sköta avbetalningarna. Tänkte börja med 4-5 lån och se hur avbetalningarna blir, så är en del av bördan borta om kanske 3-4 månader.

Kommer ha ett litet hopp på inkomsten som jag måste klara, hoppas få csn till hösten med csn-lån. Så då löser det sig rätt bra tror och hoppas jag. Problemet blir om jag inte kan få csn. Men det är en framtidsfråga man inte kan sia så mycket om förrän det är dags.

Senast ändrad:
Hos Avida tar det ca 20-25 dagar från missad betalning till KFM

Nu när man berättat för närmaste anhörig osv så känner jag att man borde ha gjort det här mycket tidigare. Borde ha släppt allt till inkasso redan för en massa månader sedan. De är en lättnad och man blir ju av med lånen istället för att låna om med dyra räntor.

Surt i efterhand då det blivit mycket dyrare än om man vetat bättre. Man kunde redan ha varit av med flera lån. Tycker dom flesta som lånar om och håller på ska släppa sina lån till inkassona istället och göra avbetalningar. Så länge man har en inkomst och kan sköta avbetalningarna. Har man ingen inkomst eller inte tillräckligt för att ens avbetala ska man nog sluta låna om ändå även då om det är möjligt och kanske acceptera ett par anmärkningar. Problemet är ju om folk har bil, hus osv, då förstår jag att det är riktigt hemskt.

Behöver er hjälp ska släppa smslån till inkasso för att få avbetalningsplan men har inte råd med hur höga månadskostnader som helst så frågan är ska jag välja Nanokredit och Nanoflex eller Risicum och Okmoney Jag antar att eftersom det är samma ägare till Nanolånen och samma ägare till Risicum lånen så måste man släppa båda med samma ägare stämmer det? Så vilka skulle ni välja för att få den bästa avbetalningsplanen. Lånen är på 2x5000 för respektive.

Om man har både Risicum och Okmoney lån kan man släppa ett till inkasso och behålla det andra, är detta möjligt eller måste jag släppa båda??

Klart du kan behålla det ena. Däremot får du inte låna om så länge det ena är på inkasso

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp