Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Frågor angående skuldsanering

Man kan inte "skriva över" lån som är tagna i någon annans namn såvida inte personen som ska ta över lånen är kreditvärdig (vilket jag förutsätter att du inte är med tanke på att du lånat i din frus namn).

Ni har två alternativ som jag ser det: Alternativ 1 är att ni löser lånen som du har tagit i din frus namn med hjälp av anhöriga eller dylikt (och att din fru drar tillbaka anmälan om bedrägeri).

Alternativ 2, som i min mening är det enda rätta, är att erkänna brotten i den anmälan och förundersökning du säger är upprättad och att du i tingsrätten blir dömd för bedrägeri och urkundsförfalskning. Skulderna kommer då upphöra hos din fru och istället övergå till skadeståndskrav riktade mot dig från borgenärerna. Har du ingen tidigare brottslighet och beroende på om brottet bedöms vara av normalgraden bör du bli dömd till villkorlig dom och/eller samhällstjänst.

Väljer ni alternativ 1 kommer du ha relativt goda chanser att bli beviljad en skuldsanering inom en relativt kort tid, kanske 0-2 år (baserat på den knapphändiga informationen här med familjeförhållanden och skuldernas storlek).

Alternativ 2 innebär att du inte kommer kunna bli beviljad skuldsanering förrän efter 6-8 år då Kronofogden enligt praxis bedömer att skälig tid har passerat sedan brotten begicks. Du behöver också under dessa 6-8 år göra precis allt du kan för att betala på skulderna.
Tack för ditt informativa svar!
Alternativ 1 hade ju helt klart varit att föredra, men varken jag eller min sambo har någon familj/vän som vill låna ut. Vi har inte frågat någon men skulle ha svårt att tro att nån vill.
Vi har redan fått lån överskrivna på mig utan hjälp av polisen..
Men det är en väldigt lång och jobbig process!

Kan man få en skuldsanering när man har hus ? Hur stora skulder har du ?
Ja det kan man men det beror på om det finns ett övervärde i huset. Har du värderat huset o vet vad värde det ä o hur mkt bolån har du? Finns det så kan KFM/Skulds vilja/begära att du säjer huset först för att få in pengar till dina skulder. Har man ett övervärde o inte säljer huset så har man inte gjort allt.
Vi själv ägde hus som vi valde sälja och överskottet gick till att betala skulder, tx skuldsaldot hos KFM som då drogs direkt. Plus att vi betalade in flera mindre inkassoskulder.
Jag är övertygad att det hjälpte oss att bli beviljade skuldsaneringen, både jag o min man.

"Vad säger skuldrådgivarna det borde ju dom veta ?"
Nej tyvärr ska du nog inte lita på vad de säger. Det finns bra o dåliga så klart.

Tack för ditt informativa svar!
Alternativ 1 hade ju helt klart varit att föredra, men varken jag eller min sambo har någon familj/vän som vill låna ut. Vi har inte frågat någon men skulle ha svårt att tro att nån vill.
Vi har redan fått lån överskrivna på mig utan hjälp av polisen..
Men det är en väldigt lång och jobbig process!
Polisen hanterar inte den processen, inte heller domstol. Det enda som domstolen hanterar är frågan om din fru verkligen tagit lånen, om nej så upphör lånen och det riktas istället skadeståndskrav mot den personen (du) som har tagit lånen. Att skriva över lån är en förhandling med borgenären och då måste betalningsutrymme finnas för att det ska vara aktuellt.

Ja det kan man men det beror på om det finns ett övervärde i huset. Har du värderat huset o vet vad värde det ä o hur mkt bolån har du? Finns det så kan KFM/Skulds vilja/begära att du säjer huset först för att få in pengar till dina skulder. Har man ett övervärde o inte säljer huset så har man inte gjort allt.
Vi själv ägde hus som vi valde sälja och överskottet gick till att betala skulder, tx skuldsaldot hos KFM som då drogs direkt. Plus att vi betalade in flera mindre inkassoskulder.
Jag är övertygad att det hjälpte oss att bli beviljade skuldsaneringen, både jag o min man.

"Vad säger skuldrådgivarna det borde ju dom veta ?"
Nej tyvärr ska du nog inte lita på vad de säger. Det finns bra o dåliga så klart.
Hej
Finns inget övervärde om jag skulle sälja mitt hus idag så skulle jag kanske precis täcka mina huslån men få ytterligare en skuld pga vinstskatten som förmodligen skulle bli runt 300 000 - 400 000. Kronofogden har tittat på att sälja vårt hus i deras värderingsystem men inte gått vidare med det .
Jag tror t.o.m. att jag har läst någonstans att dom inte får göra situationen värre genom en tvångsförsäljning .

så många som gissar i den här tråden utan verklig erfarenhet. skickade dm med riktig info då jag varit i samma sits tom värre och har skuldsanering nu.

lyssna inte på diplomatikern. så mycket fel det hen skriver.

Vad är skrivet som är inkorrekt?
att man inte kan " skriva över " lån till någon som inte är kreditvärdig när brott ligger bakom och man erkänner det.

att ekonomisk brottslighet talar emot skuldsanering. då hade jag aldrig fått. vissa skriver som att det är typ omöjligt. så är det inte.

att man blir dömd för bedrägeri i domstol automatiskt om man erkänner att man lånat i anhörigs namn. finns undantag när det gäller inom familjen och om ingen vill gå till domstol så behöver man inte. enda man riskerar är att bolagen som blivit lurade kan anmäla för bedrägeri men skriver man bra och att det rör sig om omfattande spelproblematik så ska det mycket till för att något bolag ska vara så hjärtlöst. ger ingen vinst för någon, sätter bara käppar i hjulen så personen får ännu svårare att justera skulderna snabbare.

kanske 1 av 1.000 åklagare driver fallet själv eftersom brott är begånget på egen hand utan att brottsoffer vill för att den åklagaren är en idiot och har tråkigt.

att man måste vänta 6-8 år om man erkänner brott för att få skuldsanering. jag fick skuldsanering två tre år efter nästan samma situation.

det kanske blir svårare med skuldsanering men överdriv inte. görs ofta på det här forumet har jag märkt.

det som krävs är en tydlig brytpunkt och visa vad man gjort för att förändra sig. byta till billigare boende, skaffa heltidsjobb mm, vara tydlig vad man vill framåt.

Senast ändrad:
Tycker diplomatikern skriver genomtänkta och bra inlägg.
Ekonomisk brottslighet sätter ordentliga käppar i hjulet beträffande skuldsanering.
Ett mirakel att du fick beviljat efter bara två tre år.

Jag har god erfarenhet av ovan situation. Att bli dömd för bedrägeri och sedan få skuldsanering på skulder som uppstått genom detta efter 2 år sker helt enkelt inte. Finns otaliga beslut om avslag samt domslut från överklagan som bevisar detta. Jag tror även @Lasseman kan gå i god för hur skusan bedömer dessa situationer.

Jag förenklade beskrivningen kring hur en rättegång går till eftersom jag förutsatte att de flesta känner till processen. Det du beskriver baseras på att fordringsägarna skulle vara godhjärtade. Systemet faller om man tillåter bedrägeri.

Väl mött.

Det finns mängder av information kring detta ämne, här kommer några exempel som kanske belyser saken närmare:

Av förarbetena till 1994-års skuldsaneringslag framkommer även att en skuldsanering inte bör ske om det utifrån allmän synpunkt skulle framstå som stötande. Vad som kan verka stötande från allmän synpunkt bör enligt förarbetena inte preciseras i bestämda kriterier, utan vara en bedömning i varje enskilt fall.
[...]
I förarbetena till 1994 års skuldsaneringslag uttalades att det förhållandet att gäldenären hade ett brottsligt förflutet, särskilt om det avsåg s.k. ekonomisk brottslighet, var en omständighet som starkt talade mot skuldsanering. (Se prop. 1993/94:123 s. 90.)
[...]
Enligt HD ska skälighetsbedömningen ske med utgångspunkt i ett samhälleligt perspektiv. Denna slutsats drar HD utifrån att förtroendet för den allmänna betalningsmoralen inte får skadas, och att en skuldsanering inte får verka stötande från allmän synpunkt. Bedömningen av vad som är stötande i det enskilda fallet tar därmed inte sikte på hur borgenärer och andra kan reagera i det aktuella ärendet. Det är istället en bedömning som tar sikte på vad som utifrån relevanta intressen, vilket inkluderar den skadelidandes, kan anses godtagbart utifrån samhällets syn.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp