Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fråga till er som avklarat skuldsanering

Hej.
Vet inte om jag placerade denna tråden rätt, men…
Hade en konversation med en närstående idag angående livet efter en avklarad skuldsanering, när det gäller lån, krediter osv.
Denna person menade på att man kan vara ”bannad för livet”, men även att det efter att skuldsaneringen är klar skulle vara svårt att exempelvis ta ett billån, eller bolån.
Ni som har klarat av er skuldsanering, hur har ni det?
Någon av er som köpt boende, eller tagit ett billån?

Frågar enbart för att få en liten insikt av hur det sett ut för andra som klarar av en skuldsanering, och för att jag drömmer ju en dag om att köpa ett eget boende, någon gång långt fram.

Jag följer och är oxå nyfiken att få andras erfarenheter av detta, undrar tex om man efter avslutad skuldsanering vill köpa bostad, kommer banken då nämna och vilja ha nån förklaring till att man haft skuldsanering eller är man fri från att behöva förklara sig osv.
Nånstans hoppas man ju på att få bli helt fri från stämpeln som jag inbillar mig att andra sätter på oss skuldsatta.

@Kimsan72 @Ny2018 @annlo vad har ni för erfarenheter nu i det fria?
Min erfarenhet är bara ren och skär LYCKA rent generellt.
På frågan om lån etc, så vet jag bara vad jag själv har och det är ett billån hos BMW samt så har jag ett kreditkort hos ICA banken och ingetdera var svårt för mig att ”få” efter avslutad skuldsanering.

Jag bytte bil en månad efter saneringen var slut. Var inga problem m billån. Hade kontantinsatsen som krävdes o resten blev lån. Just bil o bostadslån har ju säkerhet i "objektet" s a s.
Min UC var ju ren så inga frågor på det.

Tack för frågan
Tack för frågan
Jag hade ju ingen bil mina sju sista månader av min skuldsanering vilket innebar pendling med kollektivtrafik då jag jobbade på annan ort.
Mina arbetspass var 15 timmar med ev övertid plus pendling så det var ohållbart.
Dagen min sanering var över så tecknade jag ett leasingavtal utan problem
Jag köpte en bostadsrätt efter några månader.
Utöver det inga lån eller krediter.
Största skillnaden är friheten!

Frågan är.

Jag hade 900 000 i blanco hos Nordea.
Betalade cirka 10% utav detta.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att Nordea beviljar mig lån i framtiden - även som skuldfri och utan anmärkning, efter min sanering?

Jag köpte bostadsrätt en vecka efter avslutad skuldsanering men det var många år sedan och idag ser det kanske annorlunda ut.
Går kalkylen ihop borde det inte vara något problem men då bör man kanske söka bolån hos en bank där man inte haft skulder.

För min del behöll jag samma budget sedan innan skuldsaneringen och lyckades amortera bort bolånet efter några år då man inte hade inkomstbegränsningar.
I övrigt inga krediter och endast debit kort.
Billån kan vara behövligt om det säkrar inkomst eller ökar sparande.

Det finns tyvärr en liten risk att man blir för sparsam och snål efter avslutad skuldsanering vilket medför att man fastnar i sparande/investeringar och strävar efter ekonomisk oberoende på bekostnad av att man inte lever livet fullt ut.
Hitta balans och bli inte som jag.

Frågan är.

Jag hade 900 000 i blanco hos Nordea.
Betalade cirka 10% utav detta.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att Nordea beviljar mig lån i framtiden - även som skuldfri och utan anmärkning, efter min sanering?
Ja den kan bli tuff.
Jag är väl rätt "glad" att jag bara har haft nisch banker som t.ex remember som gått åt skogen.
Och ett hos Ziklo. Så om/när jag får sanering och den är klar bör jag ha grönt ljus hos alla "vanliga" banker.

Ja den kan bli tuff.
Jag är väl rätt "glad" att jag bara har haft nisch banker som t.ex remember som gått åt skogen.
Och ett hos Ziklo. Så om/när jag får sanering och den är klar bör jag ha grönt ljus hos alla "vanliga" banker.
Samma här, har inte tagit från stora/kända banker.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp