Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fråga om underskott av kapital

Hur gjorde du det för att vara exakt? Jag skulle behöva ett lån men har för högt underskott.
Gjorde detta 2-3 gånger för flera år sedan. Man får vänta till E-Tjänsten för deklaration är öppen, vilket är först om ca 1.5 månad?. Där kan man logga in via datorn och ändra tidigare år. Då ändrar man underskottet till 0 för ex 2023 och 2024 på årets.

När man fått beslut om att underskottet är godkänt på 0 så väntar man på att underskottet uppdateras i kreditbetygen (veckan efter, natten mot söndag hos vissa och månaden efter hos vissa, beror på vilket kreditbetyg man behöver).

Då söker man det lån man ska ha.

Sedan i beslutet står en mailadress till en handläggare. Man mailar handläggaren och ändrar tillbaka underskott, att man ångrat sig.
Detta steg är viktigt att göra efter man fått lånet, annars kommer restskatt så småningom och man ska betala tillbaka skatteåterbäringen man fått för året man ändrade underskott för.

Som Myra skriver, detta är inte olagligt, i varje fall inte när jag gjorde det. Men knappast önskvärt för handläggarna att hålla på med.

Hej,

tack för svar. Skatteverket svarade att det inte var tillåtet att göra det. Men är intresserad av att höra om andra har andra upplevelser här. Tycker de känns skumt att de är olagligt.
Det kanske inte är önskvärt att man gör så men knappast olagligt.
Jag ändrade mitt underskott i deklarationen tidigare år, eftersom jag skulle söka samlingslån.
Efter att jag sökt samlingslån så gjorde jag ändring i deklarationen och la tillbaka underskottet för att få skatteåterbäringen.
Jag fick ett brev fr SKV som undrade varför jag ändrat underskottet och dumt eller inte men jag skrev som det var, att jag behövde bättra på min Uc. Min ändring godkändes utan problem.
Men det här var några år sedan, kan tänka mig att om många börjat göra så att SKV inte är så glada över det och ev stramat åt regler kring det, vet ej.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp