Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fråga om jämkning

Jag hade ett jämkningsbeslut som gällt under hela 2023. Sedan försökte jag göra en ny jämkning på ett högre belopp men jag fick då tillbaka att jag måste redovisa mina ränteutgifter vilket jag inte kan då jag medvetet sagt för högt belopp. Nu har tiden för att skicka in komplettering gått ut och min habdläggare försöker ringa mig. Finns det en risk att mitt tidigare beslut om jämkning upphävs om jag inte svarar?

Väldigt otur, har mekat mycket med underskottet. Aldrig åkt på kontroll. Ändrade 4 ggr under samma år en gång

Jämkade på riktigt underskott först, skrev sedan ner underskottet till 0 för få bättre kreditbetyg, efter lånet ändrade jag tillbaka underskottet och sen höjde jag underskottet sista månaderna.

Faktiskt aldrig vart med om vad som händer om man åker på kontroll. Något antar jag att du kanske måste svara om dom jagar dig efter deadline, speciellt om dom fortsätter jaga dig.

Hade nog spelat på teatrat dum-låtsas-ärlig kortet istället för att ljuga om räntorna och åka på mer granskning.

Säga att du ville ha mindre skatt nu för att du kommer behöva mer pengar i år när
räntorna är höga och att du vill amortera bort ett lån och att du räknar med att du får en större skattesmäll nästa år som du kommer kunna betala då. Men att första jämkningsbeslutet är med korrekta beräknade beloppet innan året.

Säger dom att det är olagligt så får du bara säga att du inte visste, det var ett ärligt misstag, ber om ursäkt, låta orolig och drar genast tillbaka senaste jämkningsansökan i så fall.

Det är nog bästa chans till att dom ska köpa det utan konsekvenser

Väldigt otur, har mekat mycket med underskottet. Aldrig åkt på kontroll. Ändrade 4 ggr under samma år en gång

Jämkade på riktigt underskott först, skrev sedan ner underskottet till 0 för få bättre kreditbetyg, efter lånet ändrade jag tillbaka underskottet och sen höjde jag underskottet sista månaderna.

Faktiskt aldrig vart med om vad som händer om man åker på kontroll. Något antar jag att du kanske måste svara om dom jagar dig efter deadline, speciellt om dom fortsätter jaga dig.

Hade nog spelat på teatrat dum-låtsas-ärlig kortet istället för att ljuga om räntorna och åka på mer granskning.

Säga att du ville ha mindre skatt nu för att du kommer behöva mer pengar i år när
räntorna är höga och att du vill amortera bort ett lån och att du räknar med att du får en större skattesmäll nästa år som du kommer kunna betala då. Men att första jämkningsbeslutet är med korrekta beräknade beloppet innan året.

Säger dom att det är olagligt så får du bara säga att du inte visste, det var ett ärligt misstag, ber om ursäkt, låta orolig och drar genast tillbaka senaste jämkningsansökan i så fall.

Det är nog bästa chans till att dom ska köpa det utan konsekvenser

Sorry - lånar konversationen lite. Om det inte är för mycket besvär... Skulle du vilja utveckla och förklara mer ingående hur processen med att ändra underskottet fram och tillbaka går till. Intresserad av att använda mig att detta framöver.

Jag hade ett jämkningsbeslut som gällt under hela 2023. Sedan försökte jag göra en ny jämkning på ett högre belopp men jag fick då tillbaka att jag måste redovisa mina ränteutgifter vilket jag inte kan då jag medvetet sagt för högt belopp. Nu har tiden för att skicka in komplettering gått ut och min habdläggare försöker ringa mig. Finns det en risk att mitt tidigare beslut om jämkning upphävs om jag inte svarar?
Exakt detta händer mig också just nu. Dom verkar blivit hårdare med kontroller för jag har aldrig tidigare år behövt skicka in redovisande uppgifter om mina ränteutgifter. Tänkte också jämka lite för mycket, dvs låna av staten.

Exakt detta händer mig också just nu. Dom verkar blivit hårdare med kontroller för jag har aldrig tidigare år behövt skicka in redovisande uppgifter om mina ränteutgifter. Tänkte också jämka lite för mycket, dvs låna av staten.
Hur tänker du göra då?

Jag har fått ett brev att bevisbördan ligger på mig, och de kan inte ta hänsyn till mina ränteuppgifter om jag inte bevisar det.

Det jag undrar är dock om mitt gamla betyg hävs helt, d.v.s. att jag går tillbaka till 33% skatt eller om endast min nya ansökan avslås?

Hur tänker du göra då?

Jag har fått ett brev att bevisbördan ligger på mig, och de kan inte ta hänsyn till mina ränteuppgifter om jag inte bevisar det.

Det jag undrar är dock om mitt gamla betyg hävs helt, d.v.s. att jag går tillbaka till 33% skatt eller om endast min nya ansökan avslås?
Du kan vara lugn, din nuvarande jämkning avbryts inte . Var också orolig för det men har haft två månaders lön nu med mindre skatt enligt tidigare jämkningsbeslut .

Vad står det när man signerar jämkning? Är det heder och samvete man intygar korrekthet på?

Sorry - lånar konversationen lite. Om det inte är för mycket besvär... Skulle du vilja utveckla och förklara mer ingående hur processen med att ändra underskottet fram och tillbaka går till. Intresserad av att använda mig att detta framöver.

Här ovan är en ingående guide, steg för steg, i en tråd om hur man jämkar som jag skrev ihop för några år sen.

Vill du bara ändra underskott så gör du följande:

1. Logga in på skatteverket - inkomstdeklaration1 med bank id.
2. Tryck på Ändra
3. Välj under "Välj den uppgift du vill ändra i listan"
4. Välj 8.1 Ränteutgifter
5. Tryck ändra
6. Välj ditt nya belopp, exempelvis 0
7. Sen spara
8. fick besked i kivra samma natt att det var ändrat till 0, sen månaden efter uppdaterades bisnode/creditsafe/uc osv.

Betyget hos UC påverkades inte för mig, men fick genast riktigt bra betyg hos alla andra upplysningsfirmor. Man kan trolla mycket med Bisnode lån ex när betyget hoppar från 3 till 8.
Det i säg kan ge bättre UC om använder pengarna via Bisnode att betala krediterna hos UC, även lånen. Efter man fått stort samlingslån via UC så ändrar man tillbaka underskottet till sitt gamla belopp hos skatteverket så man inte hinner få restskatt.

Största beloppen via Bisnode

• Wästgöta Finans - 200.000
  • Equilo 120.000
  • Creditstar - 90.000
  • Monefit - 60.000
  • Extralånet - 50.000
  • Nätlån - 50.000
  • Brixo 50.000

Största beloppen via Creditsafe:
  • Lumify - 70.000
  • Credifi - 50.000
  • Binly - 50.000
  • Vivus - 50.000
  • GF - Money 30.000
  • Ta inte Ferratum även om dom erbjuder 45.000, för vissa rapporterar dom till UC

Svinigt dyrt med dessa lån utom wästgöta. Men får man samlat säg 200 000 utanför UC (Fokusera på krediter först då dom påverkar kreditbetyget mest, lös dom inte helt utan 95% så dom inte stängs) så får man snabbt mycket bättre betyg hos UC och blir bevilja lån till bättre ränta där. kan man dessutom timea denna strategi som jag gjorde när UC förfrågningar löpte ut så kan det bli väldigt bra.

Dom lånen man tar hos ex Wästgöta, Equilo, Creditstar, Lumify osv behöver man inte ens betala första räkningen på om man är säker på att man blir beviljad hos UC och kan lösa ut dom.
Hinner inte gå till inkasso, även om man får någon hundring i påminnelser till dess.

Vad står det när man signerar jämkning? Är det heder och samvete man intygar korrekthet på?
"Jag har granskat att ovanstående uppgifter är riktiga". sen signerar man med bank id. står inge om heder och samvete. Men det spelar inte så stor roll då det bara är skatteverket det handlar om, dom anmäler inte om det inte tydligt skattefusk utan kontrollerar mest uppgifter om man har otur. Blir det fel, som det blir för många, så har man en bra chans att förklara sig. Annan story om du är revisor och det skiljer flera miljoner.

Blir det fel och man blir granskad kan man bara ursäkta sig och dra tillbaka det utan påföljder. Har en vän som åkte på granskning för att han skrev flera tusen mil för mycket. Sa bara ursäkta då har jag räknat fel, är inte så bra på matte. Ber en kollega hjälpa mig räkna ut vad det ska vara så återkommer jag. Gick hur bra som helst få milersättning. folk här har skrivit fel underskott med och bara rättat till det när man blir granskad.

Senast ändrad:
"Jag har granskat att ovanstående uppgifter är riktiga". sen signerar man med bank id. står inge om heder och samvete. Men det spelar inte så stor roll då det bara är skatteverket det handlar om, dom anmäler inte om det inte tydligt skattefusk utan kontrollerar mest uppgifter om man har otur. Blir det fel, som det blir för många, så har man en bra chans att förklara sig. Annan story om du är revisor och det skiljer flera miljoner.

Blir det fel och man blir granskad kan man bara ursäkta sig och dra tillbaka det utan påföljder. Har en vän som åkte på granskning för att han skrev flera tusen mil för mycket. Sa bara ursäkta då har jag räknat fel, är inte så bra på matte. Ber en kollega hjälpa mig räkna ut vad det ska vara så återkommer jag. Gick hur bra som helst få milersättning. folk här har skrivit fel underskott med och bara rättat till det när man blir granskad.

I och med att det är en prognos för hela året, är det ens beräkningar som ska redovisas vid kontroll inkl. nån form av bevis på att man har lånen (t ex en avi)?

I beräkningar bör man då kunna ta höjd för en räntehöjning eller två i höst?

En beräkning ska vara trolig, inte ett facit. För om man sen betalar sina räkningar i höst är ju en helt annan femma.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp