Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fråga om förhandling med inkassobolagen

Hej,

Jag fick nyligen ett brev att jag fått inledande skuldsannering och en del inkassobolag har börjat skicka ut SMS om att skriva av en del av skulderna etc.

Tänkte bara kolla om nån har nån koll på hur mycket inkassobolagen är villig att acceptera om man skulle kunna göra en deal med dem istället för att det blir skuldsannering.

Skuldsannering har som varit det ända alternativet när mina skulder har varit uppemot 2 miljoner (en del privat). Men om man skulle kunna få inkassobolagen att acceptera t ex. 20% av skulden tror ni det är något de skulle gå med på?

Som sagt väldigt dåligt insatt och tacksam om nån har varit med om något liknande?

Trevlig helg!
L

20% Tror jag är osannolikt, vågar nästan lova det.

Problemet med detta är att det kan resultera i att du får betala 200% i slutändan via utmätning.

Om dom inte accepterar budet och sen överklagar skuldsaneringen för att dom anser att du har rätt mycket pengar (minst 20%) som kan utmätas direkt istället.

Problemet med detta är att det kan resultera i att du får betala 200% i slutändan via utmätning.

Om dom inte accepterar budet och sen överklagar skuldsaneringen för att dom anser att du har rätt mycket pengar (minst 20%) som kan utmätas direkt istället.
Tveksamt. Om personen i fråga nu inte har pengarna på kontot dvs.

Hej,

Jag fick nyligen ett brev att jag fått inledande skuldsannering och en del inkassobolag har börjat skicka ut SMS om att skriva av en del av skulderna etc.

Tänkte bara kolla om nån har nån koll på hur mycket inkassobolagen är villig att acceptera om man skulle kunna göra en deal med dem istället för att det blir skuldsannering.

Skuldsannering har som varit det ända alternativet när mina skulder har varit uppemot 2 miljoner (en del privat). Men om man skulle kunna få inkassobolagen att acceptera t ex. 20% av skulden tror ni det är något de skulle gå med på?

Som sagt väldigt dåligt insatt och tacksam om nån har varit med om något liknande?

Trevlig helg!
L
Vad är poängen med att först söka skuldsanering, och sedan förhandla med borgenärer? Speciellt efter inledande…?

Vad är poängen med att först söka skuldsanering, och sedan förhandla med borgenärer? Speciellt efter inledande…?

Du hamnar ju i en kanske bättre förhandlingsposition.

Bättre för et tinkassobolag att få 40% utav det dom vill ha än 15% via en skuldsanering.

Tack för svar.

Anledningen till att jag skrev tråden va för att se om alternativ till sannering och att leva med det i 5 år. Mina föräldrar var det som lyfte frågan för att se om jag skulle få en skuld till dem istället för att leva med skuldsannering, men skulle de behöva betala för mycket så vill jag inte hamna i en jätteskuld till dem som skulle va större än vad en skuldsannering skulle ha blivit över 5 år.

Mvh,
L

Du hamnar ju i en kanske bättre förhandlingsposition.

Bättre för et tinkassobolag att få 40% utav det dom vill ha än 15% via en skuldsanering.

Man kan väl också ringa och säga att "jag kommer att söka skuldsanering eventuellt och vill komma med ett erbjudande till er. jag sätter in 50% av kapitalskulden. ni stryker räntan och skulden eller så får ni 15-20% genom skuldsaneringen".

Kan det fungera Terry?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp