Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fråga kring medsökande

Hej!

En huvudsökande och en medsökande, kan lånet betalas ut till den medsökande och kan lånet kopplas till den medsökandes konto för autogiro?

Chat GPT svarar:
Nej, normalt sett betalas lånet ut till huvudsökanden, eftersom det är den personen som ansökt om lånet. Medsökanden har dock ett juridiskt ansvar för lånet och delar på återbetalningsansvaret, men det betyder inte att lånet automatiskt kan betalas ut till denne istället.
Om ni vill att pengarna ska gå till medsökanden kan det krävas en särskild överenskommelse med långivaren, men det är inte standardförfarande. Det bästa är att kontakta långivaren direkt och fråga om deras regler kring utbetalning.

Chat GPT svarar:
Nej, normalt sett betalas lånet ut till huvudsökanden, eftersom det är den personen som ansökt om lånet. Medsökanden har dock ett juridiskt ansvar för lånet och delar på återbetalningsansvaret, men det betyder inte att lånet automatiskt kan betalas ut till denne istället.
Om ni vill att pengarna ska gå till medsökanden kan det krävas en särskild överenskommelse med långivaren, men det är inte standardförfarande. Det bästa är att kontakta långivaren direkt och fråga om deras regler kring utbetalning.
Okej. Varför jag frågar är för att jag ska få hjälp att söka ett lån men för att få störst chans till lån så tänkte jag lägga min medsökande som huvudsökande, är rädd att jag inte får erbjudande med mig som huvudsökande och en medsökande.

Hm, fast nu tänker du nog lite galet. Du har ju ingenting att tillföra som medsökande. Då är det väl rimligare att personen tar ett lån helt utan dig inblandat och att ni sedan skriver ett privat låneavtal er emellan och att personen överför pengarna till dig.

Hm, fast nu tänker du nog lite galet. Du har ju ingenting att tillföra som medsökande. Då är det väl rimligare att personen tar ett lån helt utan dig inblandat och att ni sedan skriver ett privat låneavtal er emellan och att personen överför pengarna till dig.
Jag vet. Men tänkte att man som medsökande kan koppla autogiro till sig så att jag som medsökande betalar, enkelt och smidigt.

Nej. Det är inte möjligt.
Däremot, om du får skuldsanering som HL och har en ML så kan denna aktivera autogirot därefter.
Samma sak gäller säkerligen (närsom helst under lånetiden tror jag). Dvs, det går efter lånet är utbetalt kan man aktivera det på ML.

Nej. Det är inte möjligt.
Däremot, om du får skuldsanering som HL och har en ML så kan denna aktivera autogirot därefter.
Samma sak gäller säkerligen (närsom helst under lånetiden tror jag). Dvs, det går efter lånet är utbetalt kan man aktivera det på ML.
Förstod inget av ditt svar.

Du kan inte ta ett lån där ML = Medlånetagaren får lånet utbetalt.
Lånet går ALLTID till HL = Huvudlåntagaren dvs autogiro upprättas där.
Sen om ni i efterhand avbryter Autogirot och upprättar det via MLs bank. Det är en annan sak.

Du kan inte ta ett lån där ML = Medlånetagaren får lånet utbetalt.
Lånet går ALLTID till HL = Huvudlåntagaren dvs autogiro upprättas där.
Sen om ni i efterhand avbryter Autogirot och upprättar det via MLs bank. Det är en annan sak.
Så det går att upprätta ett autogiro. Bra att veta. Kan ML också logga in på på sidan för lånet med BankID?

Så det går att upprätta ett autogiro. Bra att veta. Kan ML också logga in på på sidan för lånet med BankID?
Vågar inte svara på det. Privatlån då verkar det vara lite olika.
Svea vet jag att ML inte kan göra det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp