Fråga gällande utökning av bolån

Hej alla,

En familjemedlem funderar på att utöka sitt bolån för att hjälpa mig med mina skulder. Vi skulle då skriva skuldebrev sinsemellan på det beloppet och jag betalar även räntan och amorteringen på beloppet motsvarande utökning av bolånet.

Är detta något som banken skulle godkänna tror ni? Vi ska på fysiskt möte men innan dess skulle vi behöva ansöka online om utökning av bolånet och då ska man välja om det ska gå till renovering och det ska det ju inte.

Kommer de neka en sådan förfrågan, får man ej hjälpa familj med konsumtionslån genom utökning av sitt bolån?

Någon med lite erfarenhet som har koll?

På det möte ni ska så kan du fråga vad du ska fylla i tänker jag. Tror inte det är några problem att fylla i renovering. Det säger ni bara till på mötet så bör dom kunna ändra det manuellt tänker jag, men bra att fråga innan.
Öppna också dörren för att bli helhetskunder mot bättre ränta

Borde kunna skriva ett mail till Nordea, Swedbank, Handelsbanken, Länförsäkringar, SEB, SBAB etc och fiska lite i olika lösningar.

Något i stil med:

Hej Nordea, Swedbank, Handelsbanken, Länförsäkringar, SEB, SBAB

En familjemedlem överväger att utöka sitt befintliga bolån som idag är belånat till XX procent för att hjälpa mig med mina nuvarande skulder.
Nya belåningsgraden på bostaden skulle i så fall vara YY%

Vi planerar då att skriva ett skuldebrev sinsemellan där jag åtar mig att betala både ränta och amortering på på den utökade delen av bolånet. Pengarna skulle alltså gå från familjemedlemmens bolån till mig privat/eller lösa mina skulder mot detta skuldebrev.

Godkänner banken en sådan utökning av bolånet när syfte är att hjälpa familjemedlem? Vad föreslår ni för lösning?
Vi kan tänka oss att ta ett möte för att gå igenom alla förutsättningar. Vi är också öppna för att flytta pensioner, lönekonton, sparkontot, försäkringar etc och bli helhetskund

Jag ser fram emot svar och önskar en trevlig vecka!

Med Vänlig Hälsning,
2pac

Relationen kommer alltid vara mellan din familjemedlem och banken.
Så skiter du i att betala, är det din familjemedlem som råkar illa ut.

Att ni skriver skuldebrev mellan er är dock vettigt för att din familjemedlem ska kunna söka hjälp via t,ex KFM.
Banken kan fråga vad pengarna ska användas till, och dem kan även neka. Mitt råd om man ska få igenom lånet är att du inte ska lägga dig i dialogen mellan din familjemedlem och banken utan det får din familjemedlem sköta själva.

På det möte ni ska så kan du fråga vad du ska fylla i tänker jag. Tror inte det är några problem att fylla i renovering. Det säger ni bara till på mötet så bör dom kunna ändra det manuellt tänker jag, men bra att fråga innan.
Öppna också dörren för att bli helhetskunder mot bättre ränta

Borde kunna skriva ett mail till Nordea, Swedbank, Handelsbanken, Länförsäkringar, SEB, SBAB etc och fiska lite i olika lösningar.

Något i stil med:

Hej Nordea, Swedbank, Handelsbanken, Länförsäkringar, SEB, SBAB

En familjemedlem överväger att utöka sitt befintliga bolån som idag är belånat till XX procent för att hjälpa mig med mina nuvarande skulder.
Nya belåningsgraden på bostaden skulle i så fall vara YY%

Vi planerar då att skriva ett skuldebrev sinsemellan där jag åtar mig att betala både ränta och amortering på på den utökade delen av bolånet. Pengarna skulle alltså gå från familjemedlemmens bolån till mig privat/eller lösa mina skulder mot detta skuldebrev.

Godkänner banken en sådan utökning av bolånet när syfte är att hjälpa familjemedlem? Vad föreslår ni för lösning?
Vi kan tänka oss att ta ett möte för att gå igenom alla förutsättningar. Vi är också öppna för att flytta pensioner, lönekonton, sparkontot, försäkringar etc och bli helhetskund

Jag ser fram emot svar och önskar en trevlig vecka!

Med Vänlig Hälsning,
2pac
Tack!

Relationen kommer alltid vara mellan din familjemedlem och banken.
Så skiter du i att betala, är det din familjemedlem som råkar illa ut.

Att ni skriver skuldebrev mellan er är dock vettigt för att din familjemedlem ska kunna söka hjälp via t,ex KFM.
Banken kan fråga vad pengarna ska användas till, och dem kan även neka. Mitt råd om man ska få igenom lånet är att du inte ska lägga dig i dialogen mellan din familjemedlem och banken utan det får din familjemedlem sköta själva.
Jag har sagt att vi bara ska vara ärliga. I värsta fall blir det nej liksom.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp