Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Folkias inkasso?

Min personliga erfarenhet är att Svea är skitsvåra jag gjorde båda delarna först mejlade jag och skrev att jag inte klarade av att betala mer än på 5-6 månader men de svarade att 3 månader inte mer. Jag ringde då upp och talade både med kundtjänst och handläggare och samma svar där. Hur mycket jag än bönade och bad så var det tvärt nej för mig.

Det beror förmodligen helt enkelt på tur och otur. Vilken person det är, vilken position personen har osv. För uppenbarligen går det. Jag skulle aldrig ljuga om en sån sak, vad skulle jag tjäna på det?

Det beror förmodligen helt enkelt på tur och otur. Vilken person det är, vilken position personen har osv. För uppenbarligen går det. Jag skulle aldrig ljuga om en sån sak, vad skulle jag tjäna på det?

Jag tror inte alls att du ljuger du är antagligen bättre på att förhandla med dem än jag är.

Jag tror inte alls att du ljuger du är antagligen bättre på att förhandla med dem än jag är.

Jag skickade bara iväg 2-3 ansökningar om avbetalningsplaner på en gång, då jag velade om vilken summa jag skulle klara av. Då svarade dom på mail och undrade vilken av summorna jag ville ha. Jag svarade att jag ville ha ett så lågt belopp som möjligt. Det visade sig vara 1300:- på cirka 6000:-.

Så om jag är bättre på att förhandla vet jag inte, jag svarade bara på frågan ;) Kanske bara hade tur och fick maila med en trevlig flicka där, vem vet ;) Hehe.

Senast ändrad:
Dom köper väl i princip alla. Tror dom har köpt alla mina åtminstone. Folkia, Ferratum, Kredit365 och SMSkredit. Men det ska gå ett tag först, så inte säkert dom hunnit köpa allas fordringar direkt på några dagar bara. Tar någon vecka, men man brukar få ett blått brev om övertagandet varje gång om man läser dom.
Hmm, låter ju intressant. Är det brevet i så fall från Svea eller är det från kreditgivaren som säljer fordran?
För jag har bara fått informationen att Svea köpt fordringarna när det stått på inkassokraven som Svea Inkasso skickat ut.

Hmm, låter ju intressant. Är det brevet i så fall från Svea eller är det från kreditgivaren som säljer fordran?
För jag har bara fått informationen att Svea köpt fordringarna när det stått på inkassokraven som Svea Inkasso skickat ut.

Jag har fått lite av varje. Både som du beskriver att dom skriver en rad på inkassobrevet att dom nu övertar fordran. Men jag har i andra fall fått en helsida med text att dom övertar fordran och vad det innebär. Då står inga summor eller något och ingen avi.

Tycker dom brevspammar av bara helvete ibland.

För till saken hör nämligen att det enligt konsumentkreditlagen är överlåtaren/säljaren som ska underrätta konsument för att det ska gå rätt till.

Problemet är ju bara att isåfall gör alla inkassobolag fel. Eftersom man aldrig fått ett sådant besked från säljaren. Det är alltid Svea, Gothia osv som meddelat mig om sådant. Aldrig en enda tidigare fordringsägare.

...och om du inte ska anmäla företagen istället. Det är ju inte Sveas ansvar om säljaren inte skickar ut information om det. Att Svea gör det kan inte ligga dom till last. Ansvaret ligger väl hos sms-lånebolagen isåfall som inte meddelar?

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp