Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Flytta under skuldsanering

Hej!
Jag pratade med min handläggare angående att flytta under skuldsanering. Hen sa att det var helt ok, och att man ska hålla sig till Försäkringskassans belopp som finns i publikationen
”Genomsnittlig och högsta godtagbara boendekostnad avseende år 2025”

Anledningen till att vi behöver flytta är att vi bor i en tvåa på 60 m2 med två barn och det funkar inte längre vilket min handläggare hade full förståelse för.

Någon som vet hur det funkar om man bara får tag på ett nytt boende som ligger högre än Försäkringskassans belopp?
Alltså det är godtagbart med exempelvis 14000 men man får en lägenhet med en hyra på 16500.

Får man då ett mindre förbehållsbelopp? Eller hur funkar det?

Det är nog lite på egen risk att tappa saneringen att ligga 2500kr över godtagbart belopp. Hade det vart 500kr så hade det förmodligen inte vart lika noga.

Dels så ska det godkännas på omprövning utan att borgenär överklagar så man får behålla sitt förbehållsbelopp. Man kan inte få ett mindre förbehållsbelopp utan blir det godkänd så behåller man samma normalbelopp.

Men det farliga är förstås att borgenärerer har ganska god grund till att ompröva eller överklaga och få saneringen hävd om man ligger långt över högsta godtagbara hyra.

Nu är det inte säkert det kommer någon omprövning eller överklagan från borgenär vid din omprövning: men risken finns att borgenär omprövar för avbruten sanering på grund av högre hyra än vad som är godtagbart.

Jag har funderat på det där också. Jag levde själv med tre barn varannan vecka i en fyra, det funkade. Men sedan blev jag sambo och det kom två barn till med i hushållet på heltid. Varannan vecka är vi alltså sju personer varav två är tonåringar. Vi flyttade till ett hus som vi hyr och hyran gick från 8.000 till 14.000kr. Det faller ju fortfarande inom skäligheten, är det värt att ompröva? Jag har ett år kvar på min betalplan, två år på saneringen.

Jag har funderat på det där också. Jag levde själv med tre barn varannan vecka i en fyra, det funkade. Men sedan blev jag sambo och det kom två barn till med i hushållet på heltid. Varannan vecka är vi alltså sju personer varav två är tonåringar. Vi flyttade till ett hus som vi hyr och hyran gick från 8.000 till 14.000kr. Det faller ju fortfarande inom skäligheten, är det värt att ompröva? Jag har ett år kvar på min betalplan, två år på saneringen.
Ja ompröva finns nog stor chans att du får betala mindre!
Jag flyttar nu med från 9000 till 14.000 men blir dock sambo (med dålig inkomst) samtidigt, så återstår att se om jag får betala mer eller mindre men har skickat in omprövning

Ja ompröva finns nog stor chans att du får betala mindre!
Jag flyttar nu med från 9000 till 14.000 men blir dock sambo (med dålig inkomst) samtidigt, så återstår att se om jag får betala mer eller mindre men har skickat in omprövning
Jag omprövade när jag blev sambo, också dålig inkomst där. Ingen ändring då. Så kanske värt att prova - kan ju inte bli mer än nej!

Jag tror att det blir ett individuellt beslut.
Jag har också skuldsanering, och var av olika anledningar tvungen att flytta, och hyran blev ca 2000kr högre, dock med marginal under från högsta tillåtna hyra.

Tror ju inte du förlorar någon sanering på det hela. Däremot ligger högsta beloppet på 14 och du hyr för 16, kan det kanske blir så att de räknar på 14. Så du kanske inte får behålla 16 till hyran utan 14 och får dra ner på annat själv för att ha råd med 16.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp