Flytta och samtidigt utöka?

Hej! Jag har ett bolån hos Svea, behöver utöka lånet, men hos Svea måste man vänta 1 år för att ansöka om utökning. Någon som vet om man kan byta långivare och samtidigt utöka lånet?

Beror nog dessvärre helt på vilken mäklarkontakt du har haft. Grunden till en höjning är oftast att man har köpt till ett ”underpris”, dvs, sålänge mäklaren tror att du kan få mer än vad du gav så gör de gärna en ”omvärdering”, bara du säker via denne och de får sin provision. För egen del har jag aldrig behövt vänta ett år innan detta, högst 2 månader. För mig har detta funkar hos både Notar och Skandiamäklarna

Jag har inget hus köpt, däremot äger jag ett hus som jag ärvt och hyr ut. Huset hade inga skulder innan jag tog bolån hos Svea på 500tkr för att bl.a betala av andra skitlån. Men man kan byta långivare och samtidigt höja, eller?

Du kan ta ett till bolån med annan bank.

Jag har inget hus köpt, däremot äger jag ett hus som jag ärvt och hyr ut. Huset hade inga skulder innan jag tog bolån hos Svea på 500tkr för att bl.a betala av andra skitlån. Men man kan byta långivare och samtidigt höja, eller?

Så länge det finns ett övervärde i fastigheten kan du belåna den upp till 85% av värdet.

Om din bostad idag är värd 1mille och du har 500k hos Svea kan du ansöka om bolån hos en annan bank med upp till 850k. Detta kräver dock att ditt lån inte är bundet hos Svea under en längre tid.

Hur gick ansökningsprocessen hos Svea till? Klagade dom på smslån etc eller löste dom rubbet? Tänker nämligen ansöka där om min ansökan hos bluestep och Nordax inte går igenom pga våra 300k smslån.

Så länge det finns ett övervärde i fastigheten kan du belåna den upp till 85% av värdet.

Om din bostad idag är värd 1mille och du har 500k hos Svea kan du ansöka om bolån hos en annan bank med upp till 850k. Detta kräver dock att ditt lån inte är bundet hos Svea under en längre tid.

Hur gick ansökningsprocessen hos Svea till? Klagade dom på smslån etc eller löste dom rubbet? Tänker nämligen ansöka där om min ansökan hos bluestep och Nordax inte går igenom pga våra 300k smslån.
Det beror väl också på inkomst, andra lån mm. KALP måste ju gå ihop.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp