Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Flytta ihop under skusan

Hej!
Jag och kärleken har börjat prata om att slå ihop våra bohag till ett. Men jag funderar ju på hur det ska gå till. Jag lär ju inte få stå på något kontrakt med sanering, hon har inga anmärkningar.
Och hur blir det med betalningsutrymmet? Då vi bara är sambos, kommer hon påverkas?
Om någon varit i liknande situation och har tips så tas det tacksamt emot. ☺️

Du kommer ju behöva ompröva då du blir sambo. Hon påverkas i den mening att om hon tjänar mer så räknar man med att hon står för en större del av gemensamma kostnader och du får troligen betala in mer till skusan.

Ditt förbehåll kommer ju räknas på att ni är två i hushållet. Du ska nog räkna med att du får betala in mer till skusan som sambo hur som helst. Så ompröva då det blir aktuellt. Blir det avslag på omprövningen så har du ju iaf gjort det du ska ifall någon borgenär skulle begära omprövning för att de upptäckt att du blivit sambo.

Självklart kommer jag att skicka in en omprövning. Ärlighet är viktigt i det här.

Skulle bara hata om hon skulle drabbas på något sätt.

Hon drabbas inte mer än i att du behöver lägga en summa pengar varje månad på din skuldsanering. Om hon tjänar mindre än dig behöver det inte bli någon större skillnad i betalplanen.

Man behöver ju inte var jättesnabb att registrera in hon på adressen om man säger så. några månader hit eller dit. men jo när hon gör flyttanmälan och adressändring är det nog viktigt att meddela det. förstår att det kan bli liten justering i planen

Jag har skuldsanering sedan mars 2019 och blev sambo igen i juni 2021. Min sambo och jag tjänar ungefär lika mycket. Vi flyttade in i en nyprod med lite högre hyra, men eftersom vi delade på hyran så blev det likväl lägre för mig att betala gentemot vad jag betalade i hyra när jag bodde själv.
Jag skickade självklart in omprövning gällande just samboskapet och byte av bostad, men fick avslag på den då dom inte ansåg att mitt betalutrymme ökade tillräckligt mycket.

Jag har skuldsanering sedan mars 2019 och blev sambo igen i juni 2021. Min sambo och jag tjänar ungefär lika mycket. Vi flyttade in i en nyprod med lite högre hyra, men eftersom vi delade på hyran så blev det likväl lägre för mig att betala gentemot vad jag betalade i hyra när jag bodde själv.
Jag skickade självklart in omprövning gällande just samboskapet och byte av bostad, men fick avslag på den då dom inte ansåg att mitt betalutrymme ökade tillräckligt mycket.
Hur löste ni kontraktsfrågan? Står ni båda på den eller bara din sambo?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp