Flytta bolån med betalningsanmärkningar

Hejsan,

Hamnade i diverse ekonomiska tråkigheter under/efter Covid-19 pandemin.
Med detta blev det skulder hos Kronofogden på ca 200 000 SEK. Hade då bolån hos en "seriös/traditionell" bank på ca 2 000 000 SEK.

Givetvis var det inget intresse hos dom att hjälpa mig med situationen.
Som tur är kunde Bluestep hjälpa mig att flytta och baka ihop allt + ett gammalt bil lån på 150 000 SEK, totalt ca 2 300 000 SEK.

Nu är jag tacksam för deras snabba hjälp, men på detta blev det en ränta närmare 9%.

Betalar idag ca 19 500 SEK i månaden varav allt merparten är ränta.

Dom hjälpte mig från att behöva sälja huset, men med denna räntan och månadskostnaden behöver jag nog sälja huset ändå. Det äter verkligen upp ekonomin.

När man söker runt så är det Bluestep och Nordax som kommer som förslag.

Finns det några tips eller "genvägar" vilkel bank man ska ta kontakt med? Är det bättre med fysiska möten/bege sig till bankkontor?
Eller loppet är kört och det är bättre att sälja kåken och börja om?

Med vänliga hälsningar
Räntebetalaren.

Jag skulle säga att det bästa är att du bokar ett personligt möte med din bank, alltså där du har lönekonto etc. Börja där.
Kan du påvisa att dina ekonomiska svårigheter uppkommit pga pandemin så kanske att de låter dig flytta tillbaka lånet, även om jag känner mig tveksam ärligt talat eftersom du skriver att din bank inte velat hjälpa dig med 200 000 kr. Men det beror på hur din ekonomiska situation ser ut idag och framöver. är det mkt bättre än när du flyttade lånet så kan det finnas chans. Banken drar åt sig öronen när de ser anmärkningar tyvärr.

Så om din bank nekar dig så kan du använda den uc de tagit på dig och ta med den till nästa bank och visa och lägga korten på bordet och fråga om de utifårn den uc tror att de kan hjälpa dig, säger de att det är kört så har du i alal fall inte fått en ny uc, säger de kanske så kommer de vilja ta en ny uc.

I mina öron låter det helt ohållbart att betala nästan 20 k per månad för sitt bolån på 2 miljoner. Vi har 1,5 miljon och betalar ca 2300 kr (inkl amortering 500 kr)

Jag skulle säga att det bästa är att du bokar ett personligt möte med din bank, alltså där du har lönekonto etc. Börja där.
Kan du påvisa att dina ekonomiska svårigheter uppkommit pga pandemin så kanske att de låter dig flytta tillbaka lånet, även om jag känner mig tveksam ärligt talat eftersom du skriver att din bank inte velat hjälpa dig med 200 000 kr. Men det beror på hur din ekonomiska situation ser ut idag och framöver. är det mkt bättre än när du flyttade lånet så kan det finnas chans. Banken drar åt sig öronen när de ser anmärkningar tyvärr.

Så om din bank nekar dig så kan du använda den uc de tagit på dig och ta med den till nästa bank och visa och lägga korten på bordet och fråga om de utifårn den uc tror att de kan hjälpa dig, säger de att det är kört så har du i alal fall inte fått en ny uc, säger de kanske så kommer de vilja ta en ny uc.

I mina öron låter det helt ohållbart att betala nästan 20 k per månad för sitt bolån på 2 miljoner. Vi har 1,5 miljon och betalar ca 2300 kr (inkl amortering 500 kr)
Hej Myra,

Tack för svar. Är inne på ditt spår. Danske Bank är det jag har och dom har jag definitivt ingen förhoppning om hjälp av. Detta var Februari i år och tror verkligen inte dom har ändrat åsikt.

Kan ju själv skriva ut en upplysning och ha med sig till bankkontor, kanske ska börja där. Vettigt tips.

Helt rätt, det är inte hållbart utan var den lösningen jag kunde göra då för att inte behöva sälja. Men som sagt så äter det nu istället upp min lön så lär bli att sälja ändå.

Mvh
Räntebetalaren.

Vänta ut anmärkningarna är nog säkraste kortet

Hej Lasseman,

Dom stannar ju tyvärr i 3 år. Ser mig inte kunna betala 20 000 SEK I 36 månader.

Mvh
Räntebetalaren.

Ju längre tid som gått ju enklare att godta anmärkningar är det, men dom ska nog helst vara ett par år innan går vägen skulle jag tro.
Själva syftet med anmärkningarna är just det ni märker av nu

Ju längre tid som gått ju enklare att godta anmärkningar är det, men dom ska nog helst vara ett par år innan går vägen skulle jag tro.
Själva syftet med anmärkningarna är just det ni märker av nu
Anmärkningsdelen är väl inte fel i sig, längden kan väl disskuteras. Under "vanliga" förhållanden med mat-, drivmedel- och energipriser kunde man kanske klarat det.

Tack igen Lassemannen, men nu börjar diskussionen bli något annat. Dina tips är just nu = sälja huset, inte tips på om där finns någon annan lösning.

Mvh
Räntebetalaren.

Anmärkningsdelen är väl inte fel i sig, längden kan väl disskuteras. Under "vanliga" förhållanden med mat-, drivmedel- och energipriser kunde man kanske klarat det.

Tack igen Lassemannen, men nu börjar diskussionen bli något annat. Dina tips är just nu = sälja huset, inte tips på om där finns någon annan lösning.

Mvh
Räntebetalaren.
Det du kan göra är att tjata omkull någon på din bank, eller vänta något eller ett par år.
Bluestep sänker väl räntan efter ett år om man skött betalningarna? Så har dom gjort tidigare

Det du kan göra är att tjata omkull någon på din bank, eller vänta något eller ett par år.
Bluestep sänker väl räntan efter ett år om man skött betalningarna? Så har dom gjort tidigare
Som sagt att vänta ett par år känns inte som ett alternativ, då säljer jag hellre och sparar 20 000 SEK i månaden och köper nytt med förmånligare villkor om 3 år.

Idag är det 19 600 SEK i månaden, år 3 är det 18 400 SEK I månaden.

Mvh
Räntebetalaren.

Hade fel om sänkt ränta där. Det är efter 3 års betalningar i tid det sänks.

Testa någon av de andra alternativa bankerna, nordax Svea eller Marginalen för att se om dom ger er bättre villkor

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp