Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Flytt till dyrare lägenhet & kronofogden..

Jag har löneutmätning. Bor i en liten lgh med min dotter och vill flytta till en större. Då jag bor i sthlm har jag redan hög hyra (men normal för att bo här)
Men nu har jag napp på att kanske kunna byta (samma hyresvärd så fungerar trots skulder och anmärkning)
Men kan kronofogden reagera om jag höjer min hyra med låt säga 2.000-2.500.
Jag bor i en 2a och vill flytta till en 3a så det är ju inte så att jag vill bo onormalt stort.

Vad är den nya hyran på?

Det beror på,. Upp till 11400 är ok

Tack för svar, hittade en annan fråga här med länk och såg då att 11.400 funkade. Lgh jag hoppas på att få (men tror inte det) låg på 10.600. Men är ju bra att veta framöver också även om jag inte får just den här.

Hur vet man om man kan flytta inom samma hyresvärd utan att det tas ny upplysning? Måste man fråga, eller är det alltid så om det är kommunalt.

Det vanligaste scenariot är att ny upplysning tas OM hyresgästen vill flytta till dyrare boende...

Och nu har jag äntligen hittat en större lgh, hyran ligger på 11.471 och 71.- kan jag skjuta till själv :)
Däremot så orolig för hyresvärden då hyran ligger på mer än 2000.- än jag betalar nu, det är ju dock samma värd (till och med samma hus)
Jag tjänar tillräckligt enligt deras schabloner för vad man får ha kvar men om jag ska skicka in lönespec så kommer ju min utmätning synas, men frågan är om värden får neka med tanke på att min lön täcker deras regler. Åh vill så gärna flytta!!!

Vi bor i en 4a, är 8 st i familjen.. har en hyra på 11000kr, vet du vad vårat belopp skulle vara på? finns inga större lägenheter här men skulle man få ha en lägenhet till? Grannens är ledig och vi behöver plats...

Vi bor i en 4a, är 8 st i familjen.. har en hyra på 11000kr, vet du vad vårat belopp skulle vara på? finns inga större lägenheter här men skulle man få ha en lägenhet till? Grannens är ledig och vi behöver plats...

Ni är ÅTTA pers (??) boendes i en 4:a? Detta jag nu citerar är de krav som de flesta fastighetsägare ställer:

”Antalet personer som ska bo i lägenheten ska vara väl anpassat efter lägenhetens storlek. En 1:a är anpassad för max 2 personer, en 2:a för max 3 personer, en 3:a för max 4 personer och en 4:a för max 5 personer o.s.v.”

Och nu har jag äntligen hittat en större lgh, hyran ligger på 11.471 och 71.- kan jag skjuta till själv :)
Däremot så orolig för hyresvärden då hyran ligger på mer än 2000.- än jag betalar nu, det är ju dock samma värd (till och med samma hus)
Jag tjänar tillräckligt enligt deras schabloner för vad man får ha kvar men om jag ska skicka in lönespec så kommer ju min utmätning synas, men frågan är om värden får neka med tanke på att min lön täcker deras regler. Åh vill så gärna flytta!!!

Fastighetsägaren får självklart neka dig om Du inte lever upp till deras krav, vilket ofta omfattar att hyresgästen inte får ha skulder hos KF, betalningsanmärkningar eller skuldsanering.
Vanligtvis tas ingen ny kreditupplysning om hyresgästen väljer att flytta till en billigare lägenhet inom fastighetsägarens bestånd, men vid dyrare boende, så tas oftast en ny kreditupplysning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp