Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Flera lån, låg UC score och hög ränta. Är samlingslån realistiskt?

Hej forumet!

Jag har satt ihop en översikt över min situation och vill gärna ha era bästa råd. Just nu finns det ingen möjlighet att amortera extra eftersom hushållets samlade utgifter redan är höga på grund av flera lån. Mitt fokus är därför på att undersöka om det är realistiskt att samla skulderna till färre och större lån för att sänka räntan och få en enklare struktur.

Mina lån:
LånSkuldMånadsbeloppRänta %Slutdatum
Lån 1ca 110 000 krca 2 700 kr9,7 %2029
Lån 2ca 340 000 krca 3 500 kr8,8 %2039
Lån 3ca 490 000 krca 4 900 kr9,0 %2040
Lån 4 (delat ansvar)ca 300 000 krca 4 600 kr8,4 %
Lån 5 (delat ansvar)ca 240 000 krca 2 900 kr10,3 %2037

Total skuld ca 1,5 Mkr
Total månadskostnad ca 18 800 kr

Inkomst ca 63 000 kr brutto per månad
Årsinkomst 2024: 920 000 kr

UC score 0,4 (1 förfrågan som försvinner om ca 2 månader)

Mina funderingar:
Jag klarar månadskostnaderna idag men räntorna känns väldigt höga.

Vill helst samla till 1–2 större lån för att komma ner något i ränta och få färre kreditgivare.

Är osäker på om det är realistiskt att försöka redan nu eller om jag bör vänta tills förfrågan försvinner och eventuellt scoren förbättras något.

Medlåntagande: Jag är även ansvarig för två lån tillsammans med annan person. Jag upplever att de försämrar min helhetsbild både för UC och möjligheten till samlingslån. Hur bör jag tänka här är det bäst att försöka lösa ut dessa först eller finns andra strategier?

Frågor till er
  1. Är det realistiskt att få ett samlingslån med min nuvarande UC score 0,4 och skuldbild eller är det bättre att vänta till sista förfrågan går ut?
  2. Om man lyckas samla vilken räntenivå kan jag rimligen hoppas på till exempel 6–7 procent eller är det orealistiskt i nuläget?
  3. Hur bör jag tänka kring lån där jag är medlåntagare finns det något jag kan göra för att förbättra min egen kreditvärdighet trots dem

Jag vill gärna höra från er som varit i liknande situation hur ni gjorde vad som fungerade och vad jag bör undvika. Alla tips är välkomna

Hej!

Det är inte kreditupplysningen som kommer avgöra om du får ett lån eller inte. Faktum är att den nog inte gör någon skillnad överhuvudtaget, det är bara 1st och den är gammal. Samma sak gäller ditt kreditbetyg. Spelar ingen roll om du har 0,4 eller 0,1 i ditt fall.

Du är alldeles för överbelånad. Du har en hög inkomst men för mycket lån. Du är 100% betalningsskyldig för de lån du står på, inklusive de med medsökande, så det räknas in i din totala skuldbörda.

De räntor du har idag är inte så höga som du tror sett till dagens marknad. Dina chanser till nya samlingslån skulle jag säga är nästintill obefintliga(iaf högre belopp) och att du ska få lägre räntor är osannolikt.

Satsa på snöbollsmetoden. Börja med minsta lånet.

2 av dem stora lånen ser dessutom ut att vara ganska nya vilket också är negativt.

Tack för era svar!

Förstår att det påverkar mig negativt att stå som medlåntagare. Även om vi har gemensam ekonomi.

Lånen som är nyast är tagna för ett år sen, och var endast samlingslån för att få ner räntan.

Om vi söker gemensamt, med total årsinkomst på 1,4mSEK. Är det omöjligt att samla 1,7mSEK Blanco? Alternativt 2-3 blanco med ränta runt 8%?

Du bör kontakta Nordea :) Finns gott om trådar om dem som beviljar höga lån.
OM man blir hel kund.

Du bör kontakta Nordea :) Finns gott om trådar om dem som beviljar höga lån.
OM man blir hel kund.
Enligt Nordeas KALP så klarar jag mig, men den personen jag hade möte med sa att de inte kunde hjälpa mig i dagsläget pga de inte ger blanco på 1,5mSEK. Trots 920k i årsinkomst.

Har läst om flera som fått igenom 1mSEK+ med lägre deklarerad inkomst. Det kanske var längesen.

Beror det på kontor/bankman?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp