Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Finns det risk att KF nekar ny hyra? Skuldsanering.

Hej!
Som tidigare nämt har jag skickat in en omprövning i maj då jag fick en rejäl årlig löneök. Sedan beslut har lönen ökat med 5200kr (brutto).
Jag har bott inneboende sedan beslut om skuldsanering och tvingas nu flytta då mina inneboende ska flytta till mindre och jag kan inte bo kvar helt enkelt. Min gamla hyra har legat på 3500 (hyrt ett rum) men jag tvingas nu betala 5400 för en etta from 1/12.

Finns det någon risk att KF nekar den här nya hyran i samband med omprövningen och jag tvingas betala mer till dem men hyran beräknas till 3500 som tidigare beslut? Jag har letat efter billigare men det finns helt enkelt inte billigare.

5200 kr mer i lön så borgenärerna får mer pengar
1900 kr mer i hyran pga tvingad flytt.

Det med en korrekt omprövning. Nu vet jag förståss inte hur borgenärerna reagerar. Men min gissning är att det inte blir några problem.
Hyran är fortfarande relativt billig sett till vad många andra har i hyra.

5200 kr mer i lön så borgenärerna får mer pengar
1900 kr mer i hyran pga tvingad flytt.

Det med en korrekt omprövning. Nu vet jag förståss inte hur borgenärerna reagerar. Men min gissning är att det inte blir några problem.
Hyran är fortfarande relativt billig sett till vad många andra har i hyra.

Precis. Räknade ut lite själv: iom att förbehållsbelopp också ökat och med nya hyran så blir betalutrymmet ca 2250kr och det kan jag köpa att borgenärerna ska ha även om det inte är 4000-5000kr mer i betalutrymme.
Men är orolig att jag ska betala mycket mer och utan hänsyn till flytten.

Då tvingas jag vara hemlös med skuldsanering för som sagt jag måste flytta ut 1/12. Eller tänker KF ”du skulle ha sparat alla betalafria ifall något sådant skulle ha uppstått”. I don’t know.

Precis. Räknade ut lite själv: iom att förbehållsbelopp också ökat och med nya hyran så blir betalutrymmet ca 2250kr och det kan jag köpa att borgenärerna ska ha även om det inte är 4000-5000kr mer i betalutrymme.

Då tvingas jag vara hemlös med skuldsanering för som sagt jag måste flytta ut 1/12. Eller tänker KF ”du skulle ha sparat alla betalafria ifall något sådant skulle ha uppstått”. I don’t know.
Den hyran är relativt låg så ska nog inte vara några problem tror jag inte

I vilka situationer skulle KF kunna neka hyran? Är det mer om man själv väljer att flytta till en större lgh och dyrare boende?

Glöm inte att handläggningstiden för omprövning är ganska lång.

I detta fall så blir det dessutom till TS fördel eftersom TS behåller mer från den högre lönen till betalplanen korrigeras.
Dessa handläggningstider är verkligen specialfall då svar ska egentligen komma under vanliga omständigheter inom 1-2 månader. Men reglerna har inte ändrats till att man ska betala in mer förrän betalplanen är korrigerad.
Så skickar man omprövning direkt har man gjort rätt även om det blir till sin fördel. Tyvärr gäller även motsatsen att det blir negativt istället och man måste hålla sig flytande på något sätt till betalplanen korrigeras om man skulle få inkomstbortfall av någon anledning.

Jaa, jag skickade in omprövningen i maj, direkt jag fick veta nya lönen. Så väntar fortfarande på beslut. Sen under augusti
har jag fått besked att jag tvingas flytta därav att nya hyran inte gäller förrän 1/12.

Tänkte uppdatera. Fick precis beslut från KF kring min omprövning. Blev avslag. Nu väntar 3 veckors överklagningstid.

De beräknade att betalutrymmet ökat med 2200kr.

Tänkte uppdatera. Fick precis beslut från KF kring min omprövning. Blev avslag. Nu väntar 3 veckors överklagningstid.

De beräknade att betalutrymmet ökat med 2200kr.
Skönt att det blev avslag :) då behåller du 2200 kr mer i månaden och har ryggen fri om det håller alla 3 veckor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp