Finns det nackdelar med att dela upp bolån med samma fasta ränta?

Hej, vi har ansökt om lån hos Nordea och har bestämt oss för att i början köra hela bolånet på en 3-års fastränta. I samtal med dem så rekommenderade de dock att man väljer flera bolåns-"uppdelningar" för framtida skäl. Motiveringen är att det är svårt för banken att ändra detta i ett senare skede så detta ska ge oss mer frihet att dela upp lånet i framtiden (te x dela upp på 50% rörlig, 50% fast).

Det innebär då alltså att nu skulle vi ha bolånet delat i fyra delar (eller 3 eller vad vi nu väljer), alla med samma 3-års fastränta (med samma procentsats).

Jag förstår fördelen med att det ger mer valmöjlighet i framtiden men skulle vilja dubbelkolla om det finns några gömda nackdelar med detta?

Min är i 3 delar.

2 delar är fast ränta. Ca 1.000.000

1 del är rörlig ränta. Mindre belopp.

Två år bundet. Passar bra för tänker vi säljer den då någon gång

En nackdel är väl att du får isf betala pantsättningsavgiften fyra gånger on

Så är det inte. Avgiften för pantbreven betalas bara en gång.
Antingen så förstod du inte vad jag menade eller så har du fel. Om du delar upp ditt lån i 4 delar, så kommer du att betala pantsättningsavgiften x4. Googla.

Syftet med detta ursprungligen var att varje individ fortfarande skulle ha en chans att klara sig om räntorna chockhöjdes.
Idag diffar det ju inte mycket mellan bundet kontra obundet. I mitt fall kanske någon hundralapp på ett lån på 2,3, ofta dessutom till min fördel. Men saker kan ju ändras.

själv är jag inget fan av bunden ränta, av den enkla anledningen att livet kan förändras helt imorgon. Sist jag band flyttade jag ”för tidigt” och fick snällt pröjsa banken över en hundring för ränteförluster. Surt såklart men självförvållat.

Personligen vill jag kunna flytta imorgon utan ekonomisk sveda. Är man stabil så bör du kunna binda

Antingen så förstod du inte vad jag menade eller så har du fel. Om du delar upp ditt lån i 4 delar, så kommer du att betala pantsättningsavgiften x4. Googla.
Ok, du pratar om avgift till en bostadsrättsförening?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp