Finns det någon chans?

Vill köpa hus och äntligen hittat något. Har fått lånelöfte på bluestep på 1 miljon. Alla storbanker vill inte ens låna ut hälften till mig. Fast inkomst, års inkomst 300 000. Inga lån, förfrågningar eller anmärkningar. Dock ensam med 2 barn.

Min far har alltid sagt att han hade hjälpt om han kunnat men säger att han inte kan för han står själv på ett bolån på ca 1 mille, 2 bilar på sammanlagt 400 000 och husvagn på 200 000

vi har aldrig kollat med banken vad tror ni finns det någon chans att det kommer godkännas ändå att ha han som medsökande? Hans årsinkomst gissar jag på är 400 000 inga andra lån än det jag skrev ovan, inga anmärkningar eller något.

Behöver låna 1 miljon, gärna till bättre ränta än bluestep..

Har du handpenningen? Varför får du inte låna?

Din kalkyl borde ju gå ihop, med barnbidrag och underhållsbidrag borde du ju ligga på ca 35.000 kr i månaden?

Din kalkyl borde ju gå ihop, med barnbidrag och underhållsbidrag borde du ju ligga på ca 35.000 kr i månaden?
Kom ihåg att bankerna räknar på betydligt högre ränta än dagens låga räntor, tyvärr.

Jo men det rör sig om 1.000.000 - det betyder att TS ska låna 850.000 kr (handpenning 15%).

En ränta på 7% om vi räknar så högt är på ett år ca 80.000 kronor. Det är i månaden ca 6.000 kronor. Efter skatteavdraget ännu lägre.

Tycker ändå kalkylen borde gå ihop.

Jo men det rör sig om 1.000.000 - det betyder att TS ska låna 850.000 kr (handpenning 15%).

En ränta på 7% om vi räknar så högt är på ett år ca 80.000 kronor. Det är i månaden ca 6.000 kronor. Efter skatteavdraget ännu lägre.

Tycker ändå kalkylen borde gå ihop.
Och två barn som banken räknar att de kostar mer än vad de gör. Men absolut, med lite tur och med en medsökande så kan det gå men ts vill låna 1 miljon och inte 850 000 kr.

Mina varningsflaggor fladdrar nu så jag knappt ser något ;)
Att bluestep är de enda som vill hjälpa till borde säga tillräckligt.
Du har två barn att ta hand om och har dom kanske på halvtid. Du vill dessutom belasta din far.
Facit är om du går via bluestep att du får en sjuk ränta och du och barnen blir lidande plus att du har minskat din pappas möjlighet till lån framöver.
Jag säger detta med allra största vänlighet men du är inte redo för detta ännu. Eller hitta ett billigare hus så kan det gå bra.
Men med denna lösning kommer det att bli snålt och tufft, och det förtjänar inte barnen framförallt, men inte du heller :)

Vill inte ha bluestep egentligen men vad ska man göra om ingen annan bank vill låna ut 850 000. Har som sagt inga lån eller något. Men 300 i årsinkomst och 2 barn på heltid. Kontantinsats finns också. Tycker det är jättekonstigt då jag ändå har jobb och 0 kronor i skuld. Storbankerna går med på 300-400 000 men finns inga hus för den summan här. Knappt det finns för 1 mille nu för tiden.

Vänder jag mig till bluestep då kan jag stå på lånet själv! Men behöver medsökande vid någon storbank om jag vill få bättre ränta och låna 850

Hur gammal är din far och vet ni hur mycket hans bostad är värd som han har bolån på? Förstod jag rätt att han har billån på 400.000 och husvagnslån på 200.000?

Hur kan du få det till 35.000 kr? Lönen ligger på 25 000 kr före skatt barnbidrag+underhållsbidrag bör väl bli runt 5000 kr eller strax över. Så i rena pengar efter skatt så hamnar han runt 23000 kr i månaden isch.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp