Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Finns det någon chans att få skuldsanering?

Jag får inte ihop det varje månad och börjar bli allt tröttare.

Jag har en månadslön på 60 000 kr före skatt, jag har blancolån på drygt 1,5 miljoner (5 långivare), kontokredit på knappt 10 000, CSN på ca 120 000 kr. Jag har ett hus med bolån på strax under en miljon, som jag hyr ut.

Jag har en leasad bil som kostar drygt 5 000 i månaden, med lite över två år kvar på leasingen.

Jag har en del saker som jag kan försöka sälja, realistiskt är nog att det skulle kunna minska skulderna med 30-50 000 i bästa fall.

Finns det förutsättningar att söka skuldsanering? Hur hanterar jag leasingbilen och huset jag äger?

Det rimliga är väl att sälja huset, men på dagens marknad tror jag det är svårt att göra utan förlust och så länge jag hyr ut det så täcker jag kostnaderna för det. Men jag gissar att KFM inte skulle ta hänsyn till det?
Leasingen kan jag kanske överlåta till någon, alternativet är väl att finansbolaget tar tillbaka bilen, men det skapar bara en ny skuld i form av återstående leasingavgift.

Jag har en månadslön på 60 000 kr före skatt, jag har blancolån på drygt 1,5 miljoner (5 långivare), kontokredit på knappt 10 000, CSN på ca 120 000 kr. Jag har ett hus med bolån på strax under en miljon, som jag hyr ut.

Jag har en leasad bil som kostar drygt 5 000 i månaden, med lite över två år kvar på leasingen.

Jag har en del saker som jag kan försöka sälja, realistiskt är nog att det skulle kunna minska skulderna med 30-50 000 i bästa fall.

Finns det förutsättningar att söka skuldsanering? Hur hanterar jag leasingbilen och huset jag äger?

Det rimliga är väl att sälja huset, men på dagens marknad tror jag det är svårt att göra utan förlust och så länge jag hyr ut det så täcker jag kostnaderna för det. Men jag gissar att KFM inte skulle ta hänsyn till det?
Leasingen kan jag kanske överlåta till någon, alternativet är väl att finansbolaget tar tillbaka bilen, men det skapar bara en ny skuld i form av återstående leasingavgift.
Tror inte att sanering skulle beviljas pga din höga inkomst samt leasingen.
Gör dig av med billeasingen och satsa på att köpa en bra begagnat bil. Det skulle påverka din ekonomi direkt.
Jag började med nästan 1,5 i blanko och samma bolån och lyckades komma ner i månadskostnad rejält med hjälp av huset och Nordea. Finns det något övervärde i huset? Även några 10k skulle hjälpa.Om du hade fått ett stort samlingslån med 7% ränta och avbetalning på 15 år. Hade det funkat? (Utan leasing!).
Som jämförbar exempel köpte jag en Volvo xc70 på avbetalning och kostar mig 1750/m. 500/m i försäkring och ca 3000/m bränsle. Lägger ca 10k per år på service och reparation. Totalt ca 6000kr i månaden för allt som rör bilen.
Gå igenom alla dina utgifter och ta bort onödigt! Ta kontrollen över kostnaderna och planera vart pengarna ska gå till.

Och visst går det att bli av med leasing! Har själv haft leasing 3ggr varav 2 överlåtits innan tiden var slut. Det finns alltid någon som tycker det är intressant att ha en kortare leasingsperiod. Om inte annat för att köpa ut bilen billigare.

Hmm, svårt ge bra råd utan lista upp utgifterna.

Men jämkar du? Om inte så kan du börja där, du är överbelånad men så få lån så vet inte om skuldsanering är ett alternativ, antar dina räntor inte är helt värdelösa.

Senast ändrad:
Har liknande dig i inkomst men bor i hyresrätt. Har också en leasingbil tyvärr som jag försöker bli av med. Fördelen kan väl vara om ngn inte vill binda upp sig sålänge och det viktigaste, med räntorna nu så skulle min bil kosta 1100kr mer/ m om man vill ta ny leasing..
Blanco tot som landar nu med räntor på runt 1,7 mkr. Större delen har hamnat nu hos kf. Ansökte om skuldsanering i slutet av Feb så bör få ett samtal inom ngr v.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp