Precis, detta är ju direkt avgörande för att kunna svara på frågan.Finns det överskott på radhuset?
Som max 600000 tror jag. Pratade med en mäklare idag som sa det. Och att man ev skulle kunna görs något villkorsavtal att om man säljer med viss vinst så man kan betala av en del av blanco så skulle de ev kunna lösas ? :/Precis, detta är ju direkt avgörande för att kunna svara på frågan.
Som max 600000 tror jag. Pratade med en mäklare idag som sa det. Och att man ev skulle kunna görs något villkorsavtal att om man säljer med viss vinst så man kan betala av en del av blanco så skulle de ev kunna lösas ? :/
Bör inte vara ett problem om ni inte går i pension snart då blir det nog svårt, har ni några kontanta medel sparat? Förutom de 600K som är i fastigheten.
Det ni vill göra är att betala handpenningen så stort möjligt och lösa blanco med att lyfta in det i bolånet bra för er och den bank ni tar lån hos till fastigheten.
Ni behöver dock prata bolånehandläggarna och inte klicka på någon sida bara, förslagsvis där ni har bolånet idag.
Ja precis om vi säger att vi måste ha 400000 i insats då har vi ca 200000 att lösa blanco på. Visst kanske de kommer vara lite kvar med de kanske finns en chans ? Vi är 29 båda två ! Och mycket av blancolånet har fått till de hus vi bor i idag då allt fått sönder successivt ( alla vitvaror ink tvättmaskin och renovera ett badrum ) då är de inte jätte mycket som gåt till vinstskatt om än något allt
All sådan skit gör du ändå avdrag på antar jag? Detta ska din mäklare hjälpa till med, en anledning till varför man har en mäklare utöver det är dom ju bara en kostnad. Utöver det så begär du uppskov på skatten som dom även ska hjälpa dig med och förklara, detta görs året efter du sålt. Ni köper en dyrare bostad så blir uppskovet 100%.
Korta drag skjuter du upp skatten och betalar 0.5 % årligen på det
Ni skulle inte använt låne utrymme i fastigheten istället för blanco, är ju av de fördelar som finns när man äger fastighet. Hare varit mer ekonomiskt. Men gjort är gjort.
Hade ni kontanta medel utöver försäljningen på vinsten?
Länk där du kan räkna på själv
https://www.skatteverket.se/privat/...jning.4.4a4d586616058d860bc5131.html#/!/start
Enlighet fen kalkylen du skicka så har jag ingen vinstskatt att betalaGjort är gjort å de är skit dumt . Satt käppar i våra egna hjul å försöker verkligen lösa detta. En mäklare kommer hit å värderar vårt på onsdag å då får vi se vad han säger. Det ör samma mäklare som säljer de nyproducerade bostadsrätten. Får se vad han säger och om han kan hjälpa oss på något sätt med idéer å lösningar på vårt skit!
Tyvärr inget utöver de som finns i fastigheten.
Enlighet fen kalkylen du skicka så har jag ingen vinstskatt att betala
Kolla med din mäklare, låter märkligt men generellt är det ju om du har så pass mycket avdrag att göra.
Du kan i princip göra avdrag på allt du gjort de senaste 5 åren. Även senare, t.ex köpt ny diskmaskin eller tvätt maskin så kan du alltid hävda att det inte fanns innan t.ex.
Skatteverket har inte kapacitet att pröva ärenden och värsta som händer är att dom säger nej till den saken.
ROT avdragen så får du göra avdrag på resterande del t.ex
Betalt 100 kr gjort avdrag på 30% så får du göra avdrag på resterande 70kr
Vet inte om jag kan ge så mycket mer hjälp, men något att tänka på. Även att gräva fram varenda kvitto faktura.