- Meddelanden
- 84
- Mottagna reaktioner
- 37
- Poäng
- 137
Vet inte men har en känsla att det skulle gjort skillnad.
Noterar din känsla
Vet inte men har en känsla att det skulle gjort skillnad.
Mitt senaste lån var 10månader sedan när jag fick inledande.Skiljer 4 månader så vetttusan om de skulle gjort sån stor skillnad.. känns mest jobbigt nu att jag inte ens kan glädjas åt inledande efter dom saker handläggaren sa, vilket får mig att inte förvänta mig nå annat än avslag..
Är det någon annan som fått beviljad skuldsanering som haft lån tagna inom 12 månader?
Har fått inledande jag med men det är avslaget jag är rädd för, har du fått beviljad skuldsanering?Mitt senaste lån var 10månader sedan när jag fick inledande.
Ja jag har beviljad saneringHar fått inledande jag med men det är avslaget jag är rädd för, har du fått beviljad skuldsanering?
Mitt senaste var 4 månader innan inledande på 10K.Skiljer 4 månader så vetttusan om de skulle gjort sån stor skillnad.. känns mest jobbigt nu att jag inte ens kan glädjas åt inledande efter dom saker handläggaren sa, vilket får mig att inte förvänta mig nå annat än avslag..
Är det någon annan som fått beviljad skuldsanering som haft lån tagna inom 12 månader?
Sorry menade utmättnignenOm du får avslag så har du ju ingen sanering.
Hur är det med förfallna fakturor? Jag har också fått inledande och kan nu inte betala med påminnelse. Är orolig att de ser det som ny skuld. Vet du något om detta?Stort grattis!!
Kan svara på några frågor
1. Har tyvärr ingen exakt statistik på hur många som får beslutad skuldsanering som fått inledande. Frågade detta min handläggare som sa ca 1 av 8 som får inledande får inte beslutad skuldsanering. Så baserat på det så får ca 87.5% beslutad skuldsanering av dom som får inledande, ca 12.5% får inte det. Men aldrig kunnat verfiera uppgifterna.
3. Rekommenderar att läsa igenom detta dokument - gärna hela:
Man kan tjäna upp till ca 4000-5000kr netto (48.000 kr - 60.000 kr netto per år) mer än man angett i betalplanen utan att det motiverar omprövning. Så om du drar in 2000-3000-4000 kr extra per månad från extrajobb så är det bara bra för dig. Se bara till att ompröva om det blir för mycket. Det är alltid bättre att ompröva själv än att borgenärer gör det. Sälja dina saker är lugnt så länge du inte kommer upp i belopp som anses ska deklareras och anses vara beskattningsbar inkomst. Spara är något KFM rekommenderar eftersom att lära sig spara är en viktig del av rehabiliteringen i skuldsaneringen så spara på du.
4. Nej, har du skuldsanering blir det ingen utmätning (bara du inte drar på dig nya skulder som utmäts). Kör du vänner, kollegors, föräldrarnas bil etc.
5. Har du fått inledande skuldsanering så har alla borgenärer en månad på sig att rapportera in alla skulder och när dom är tagna. Är många av skulderna i närtid så kan det påverka, speciellt om det är ny information som du inte fått med i ansökan när inledande beslutet tagits. Men oftast är det inga problem i detta skede. Vad gäller avslutat spelberoende så går dom på ditt ord - KFM granskar inte konton när senaste spelet var, dom kan i teorin göra det men det är högst ovanligt att man går in och verifierar brytpunkten för spelberoende.
6. Fanns skulden med i ansökan som du skriver är det lugnt. Skriv bara på delgivning som Lasseman sa om det kommer.
7. Som Lasseman skriver betalfria månader samt buffert. Men också att om skuldsaneringen vinner laga kraft så betalar du bara kanske 20-30-40% av dina skulder totalt, det står sen i betalplan (som är 3,4 eller 5 år, 30-40-50 betalningar sen är du skuldfri). Via utmätning och med räntor kanske du hade betalt 200% av skulderna innan allt är borta och du kanske har utmätning i 10-15-20-25 år. Med skuldsanering är du skuldfri på 5 år. Så du sparar väldigt många år av ditt liv som skuldfri förutsatt allt går igenom. Men också att se en mållinje och veta när man är klar gör mycket.
8. Om du får avslag och det slutar i avslag så låter det väldigt sannolikt att det blir utmätning.
Tänk på att läsa igenom inledande beslutet ordentligt. Januari är till exempel betalfri och första betalning är i Februari.
Förfallna fakturor ska inte betalas om du har fått inledande.Hur är det med förfallna fakturor? Jag har också fått inledande och kan nu inte betala med påminnelse. Är orolig att de ser det som ny skuld. Vet du något om detta?
Ingår i skuldsanering.Hur är det med förfallna fakturor? Jag har också fått inledande och kan nu inte betala med påminnelse. Är orolig att de ser det som ny skuld. Vet du något om detta?
Förfallna fakturor ska inte betalas om du har fått inledande.
Men om det är väldigt viktiga saker som kan sägas upp ex: hyra, el, vatten, akassa, fack, bredband, hemförsäkring, mobilabbonemang etc så hade jag tagit dialogen med handläggare.
Är det förfallna fakturor ex: klarnafakturor, sjukhusräkningar, avbetalningar, delbetalningar av något, kreditkort, tullavgift etc så ska det absolut inte betalas.