Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Felaktiga uppgifter om nya lån – hur bevisar jag att de är inkassoskulder?

Hej alla !

Jag fick brev från handläggaren idag och han säger att jag tagit 2 nya lån i mars 2025 .
Detta är naturligtvis fel !
Lånen han hänvisar till ligger med i min ansökan och dom är uppköpta av Lowell och Sergel i mars / april . Han skickar med en skärmdump där det klart och tydligt framgår att lånen ligger hos inkassobolagen .
Han vill veta varför jag tagit lånen i närtid och vad jag gjort med pengarna .
Om jag inte tagit lånen så måste jag bevisa att det inte stämmer .

Men vad är fel på systemet ?? Jag har inte tagit några fler lån sen 2023 07 och det vet han från alla de samtal vi haft . De här lånen ligger med i min ansökan , vilket framgår klart och tydligt . Skärmdumpen visar att lånen ligger hos inkasso och har blivit uppköpta av dom. Vet inte en myndighet att lånen köps upp mellan olika bolag kan man undra ??
Och nu ska jag då bevisa för handläggaren att jag är oskyldig till detta , dessutom skrive han inte vilka bevis han vill ha . Det är så man blir mörkrädd !

Har någon varit i samma situation och vad ska man skicka för bevis så man blir friad ?
Jag har mejlat honom och hållit en neutral men tydlig ton om att detta inte är nya lån , att de ligger med i min ansökan men nu är uppköpta av inksssobolag , och att jag behöver veta vad det är för bevis han efterfrågar.

Månny

Hej alla !

Jag fick brev från handläggaren idag och han säger att jag tagit 2 nya lån i mars 2025 .
Lånen han hänvisar till ligger med i min ansökan och dom är uppköpta av Lowell och Sergel i mars / april . Han skickar med en skärmdump där det klart och tydligt framgår att lånen ligger hos inkassobolagen .

Men vad är fel på systemet ?? Jag har inte tagit några fler lån sen 2023 07 och det vet han från alla de samtal vi haft . De här lånen ligger med i min ansökan , vilket framgår klart och tydligt . Skärmdumpen visar att lånen ligger hos inkasso och har blivit uppköpta av dom. Vet inte en myndighet att lånen köps upp mellan olika bolag kan man undra ??
Och nu ska jag då bevisa för handläggaren att jag är oskyldig till detta , dessutom skrive han inte vilka bevis han vill ha . Det är så man blir mörkrädd !

Har någon varit i samma situation och vad ska man skicka för bevis så man blir friad ?
Jag har mejlat honom och hållit en neutral men tydlig ton om att detta inte är nya lån , att de ligger med i min ansökan men nu är uppköpta av inksssobolag , och att jag behöver veta vad det är för bevis han efterfrågar.

Månny
Ta fram vart lånen är uppköpta ifrån och då billet datum lånen togs från början

Hej alla !

Månny
Konstigt att en handläggare på kfm frågar om sånt. Vanligt förekommande att inkasobolagen köper upp skulden och de borde veta bättre på kfm men som sagt var hör av dig till den lånet är taget hos och be att få kopia på lånehandlingarna. Där ska ursprungsdatum när lånet togs
Lycka till

Konstigt att en handläggare på kfm frågar om sånt. Vanligt förekommande att inkasobolagen köper upp skulden och de borde veta bättre på kfm men som sagt var hör av dig till den lånet är taget hos och be att få kopia på lånehandlingarna. Där ska ursprungsdatum när lånet togs
Lycka till
Ja !
Han är ung och verkar väldigt oerfaren denna handläggaren , han ringde mej 5 ggr på samma dag som första samtalet , efter 1 vecka fick jag 16 kompletterande frågor och nu detta.
Jag vet när lånen är tagna men det verkar som att jag ska bevisa att jag betalat på dem före mars och april när inkassobolagen köpte upp dom … jag mejlade honom och frågade vilka bevis som han behöver . Han skrev inkassobrev .. men dom har han ju .. så jag vet inte riktigt .
Men jag kommer mejla uppsägningsbrev , kravbrev och årsredovisningar och även inkassobreven .. men dom har han ju redan . Jag måste iaf styrka att jag haft lånen före mars / april .

Ja !
Han är ung och verkar väldigt oerfaren denna handläggaren , han ringde mej 5 ggr på samma dag som första samtalet , efter 1 vecka fick jag 16 kompletterande frågor och nu detta.
Jag vet när lånen är tagna men det verkar som att jag ska bevisa att jag betalat på dem före mars och april när inkassobolagen köpte upp dom … jag mejlade honom och frågade vilka bevis som han behöver . Han skrev inkassobrev .. men dom har han ju .. så jag vet inte riktigt .
Men jag kommer mejla uppsägningsbrev , kravbrev och årsredovisningar och även inkassobreven .. men dom har han ju redan . Jag måste iaf styrka att jag haft lånen före mars / april .
Trist om han är så oerfaren kanske han behöver gå bredvid och lära upp sig. Och kanske kolla med sina erfarna kollegor vad som gäller.

Det är det jag tror att han gör faktiskt. Så typiskt att man skulle bli en att öva sig på hahahaha !
Tycker dock att om man ska arbeta med skuldsanering och är ny borde man få gå bredvid en erfaren och inte ta några beslut. Detta är så pass viktiga saker det är väldigt dåligt av kfm tycker jag.

Allt är en röra och han är väldigt otydlig i sina frågor också ! Nu måste jag reda ut detta för honom så han ser att lånet låg hos Lowell före det blev uppsagt ! Det hamnade där i feb och det blev uppsagt i mars . Det är ju inget jag kan hjälpa !
Han verkar inte kunna det här ö h . Nu blir det jag som ger honom en brevid gång hahahahah

Allt är en röra och han är väldigt otydlig i sina frågor också ! Nu måste jag reda ut detta för honom så han ser att lånet låg hos Lowell före det blev uppsagt ! Det hamnade där i feb och det blev uppsagt i mars . Det är ju inget jag kan hjälpa !
Han verkar inte kunna det här ö h . Nu blir det jag som ger honom en brevid gång hahahahah
Ja helt otroligt att du ska göra detta jobb och lägga din tid på det. Dåligt av kfm att sätta en så oerfaren person på en skuldsanering han kanske skulle börja I kundtjänst istället. Jag som arbetar med ekonomi vi skulle aldrig kunna ha en sån person och låta den göra bokslut själv då det skulle bii så mycket fel . Men myndigheter där har man tydligen inte så höga krav. Tycker det är strongt av dig. Men skandalöst tycker jag
Du är en kämpe och kan ju mer än honom. Tycker du ör otrolig. All lycka

Tack snälla du för stöttning !
Jag kan bara hålla med ! Men det är väl som i vården .. man tar den personal som man har så får det bli som det blir . Inget kvalité direkt .
Men nu gjorde jag som så att jag mejlade över uppsägningen av lånet och ett par fakturor samt inkassokravet för ena lånet . Där framgår det av fakturadatumen att det inte är taget i mars 2025 samt att uppsägningen är gjort i feb. Man kan ju gärna inte ta ett lån i mars som blev uppsagt i februari … hallå !
Lån nr 2 skickar jag imorgon och det skrev jag . Han kommer väl klia sig i huvudet om själv undra varför han ens ställde frågan .
Han frågade också vad jag gjort med pengarna men det har jag redan svarat på i de 16 kompletterande frågorna och dessutom är dessa inga nya lån , så svar har han redan fått anser jag .

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp