Förtydliga KALP

Jag undrar om någon kan förklara hur man räknar KALP. Om jag fyller i bolån på Lf och även drar upp räntan till 6% så visar det grönt och jag skulle ha 1000 kvar i plånboken. Om jag klickar upp hur de räknat så är 11000 i bolån +hyra+amortering, och på deras hushållskalkyl har de schablonberäknat enligt konsumentverket 13490 kr, efter alla dessa kostnader på 6% har jag 1000 kr kvar I plånboken. Är jag då godkänd enligt KALP?, för någonstans har jag läst att man ska ha 6000 kr kvar efter allt är betalt. Hoppas någon vet

Varje bank gör sin egna kalkyl och beslut men har du kvar 1000kr efter allt skulle jag nog ifrågasätta KALP:en. Du lever i princip lön till lön, med högre risk att ta onödiga lån för klara vardagen. Särskilt om det uppkommer plötsliga utgifter (vitvaror måste bytas ut, bilen ska servas osv)

Ja så ser det ut när man drar upp räntan till 6%, för att klara stresstestet. Ser ju helt klart annorlunda ut om man skulle få binda räntan vid typ 3,6%. Så jag trodde de räknade med att man inte kan ha alltför mycket över om räntorna går upp till 6%, men då vet jag, tack för svar

Är det inte så att schablonen från konsumentverket innehåller övriga levnadskostnader som mat, kläder nöjen mm. Den tusenlappen du nämner är då utöver detta och kan hamna på sparkontot.

Men kan det då betyda att man då ligger inom ramen att klara Kalp, trots stt det är snävt?
Klart man önskar mer i plånboken, men tanken är ju stt binda några år på en lägre ränta och spara undan

Men kan det då betyda att man då ligger inom ramen att klara Kalp, trots stt det är snävt?
Klart man önskar mer i plånboken, men tanken är ju stt binda några år på en lägre ränta och spara undan
Individuellt skulle jag påstå det. Jag lägger långt ifrån de schablonbelopp som KALP innehåller. Lägre på flera poster.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp