Förtidsinlösen bolån, ny lag?

Har läst att en ny lag håller på att arbetas fram som gör det lättare och framförallt billigare att förtidslösa bundna bostadslån. Någon som vet mer om detta? Det skall tydligen "främja konkurrensen mellan bankerna".
Vi har ett bolån hos bluestep ( jag vet, det är hutlöst hög ränta!) och det är bundet 4 år. Vi köpte ett hus för 1 år sedan som har ett kanonläge vid havet men är byggt på -40 talet och kräver en del för att rustas upp. Priset var väldigt lågt i jämförelse med andra hus i samma område. Husen ligger mellan 4-6 miljoner. Vi köpte det för 2.7 milj. OM vi idag skulle byta långivare skulle det kosta hutlöst mycket pengar! Skulle det däremot komma en lag som gör det billigare att lösa det så vore det ju väldigt bra.

Ja det låter ju bra. Frågan är hur mycket man tjänar om man väntar att lösa lånet tills lagen träder i kraft? Man får beräkna kostnaden man har idag fram tills lösen och jämföra med den sk ränteskillnadsersättningen de idag utkräver. OM man idag skulle lösa lånet (dvs byta till en "normal" bank) och få en betydligt lägre ränta måste vi ju ta ut nya pantbrev i huset och låna upp det onödigt mycket. Belåningsgraden idag för oss är 77%.
Att vi tog bluestep berodde på att vi båda hade betalningsanmärkningar. Idag har jag inga men min Man har fortfarande. Man har inget bra förhandlingsläge förrän hans anmärkningar är borta anser jag. Jag kan inte ensam stå för lånet med min inkomst. Ett alternativ vore att ha en medlåntagare som står med på lånet. Denna person behöver ej tillhöra hushållet, men sådana växer ju inte på träd precis !

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp