Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förstahandskontrakt, vad tar de hänsyn till egentligen?

Fråga - privata hyresvärdar som har förstahandskontrakt när de tar en kreditupplysning kommer de höja på ögonbrynen över mina skulder 1,5 miljoner kontra inkomst 60-80k/mån . Tidigare förfrågningar, vad tar de hänsyn till egentligen?

Den frågan kan nog ge så varierande svar som frågan "hur långt är ett snöre?"

Den frågan kan nog ge så varierande svar som frågan "hur långt är ett snöre?"

Det kan väl de flesta frågorna i teorin?

Hur som helst är jag intresserad av era tankar kring detta, vet att det finns vissa på forumet som jobbar i området.

@Kimsan72 borde veta bäst.

Men spontant tror jag dom mest vill se så att man har fast jobb och inte har anmärkningar. Dom brukar väl inte grotta ner sig i belåningsgrad och antalet förfrågningar kan man tro.

Det kan väl de flesta frågorna i teorin?

Hur som helst är jag intresserad av era tankar kring detta, vet att det finns vissa på forumet som jobbar i området.
Absolut, men privata hyresvärdar finns allt från de med ett par lägenheter till, gissar jag,.börsnoterade bolag, dom har nog vansinnigt olika syn på det hela. Anmärkningar och inkomst i förhållande till hyra är det vanliga skulle jag tro, men finns säkert mer avancerade upplägg.
En del gör ingen upplysning alls eller struntar i vad det står på den, varför man annars hyr ut till någon med skuldsaldo och hundratals anmärkningar förstår jag inte.

Kan väl vara olika vad dem använder för kreditupplysning. Alla tar väl inte full UC?
Eller jag vet inte när det gäller privata hyresvärdar...

Fråga - privata hyresvärdar som har förstahandskontrakt när de tar en kreditupplysning kommer de höja på ögonbrynen över mina skulder 1,5 miljoner kontra inkomst 60-80k/mån . Tidigare förfrågningar, vad tar de hänsyn till egentligen?
Vad jag har erfarenhet av så är det första att inkomsten ska räcka till hyran låter säkert självklart. Men om hyran är 10000kr bör man tjäna 30000kr.
Kan gå med anmärkningar nån enstaka om det inte är anmärkningar på hyran alltså att man har tidigare hyresskulder.
Vet att det stått nån gång inkomsten årsinkomst ska vara tex 360000kr om hyran är runt 10000kr blir ju då hyra 120000kr per år.
Vet där jag bor att inkomsten har varit för låg i förhållande till hyran och att man därför blivit nekad kontrakt.
Men som sagt nån enstaka anmärkning kan gå om den är äldre och ej berott på hyresskuld tidigare.
Upplysning som togs var ej full Uc utan man tittade bara på inkomst o ev anmärkningar. Inget annat som förfrågningar eller underskott.
Och då var vi gröna idag skulle vi aldrig få en lägenhet.

Senast ändrad:
@Kimsan72 borde veta bäst.

Men spontant tror jag dom mest vill se så att man har fast jobb och inte har anmärkningar. Dom brukar väl inte grotta ner sig i belåningsgrad och antalet förfrågningar kan man tro.
Nej förfrågningar o underskott bryr sig dom flesta nog inte utan precis som du skriver inkomst ska täcka hyran o inga eller få anmärkningar o inga tidigare hyresskulder.

Tror din inkomst gör att du inte får några problem den är ju jättehög. Täcker ju två personers inkomst;)
Hade du anmärkningar?

Tror din inkomst gör att du inte får några problem den är ju jättehög. Täcker ju två personers inkomst;)
Hade du anmärkningar?

Inga anmärkningar har jag, men har ju väldigt höga skulder. Kommer kanske vilja söka hyresrätt snart därför jag är lite nyfiken på detta om jag ens har en chans (utöver att det är svårt att hitta förstahandskontrakt som det är)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp