Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Första delgivningen – när startar löneutmätning efter svar?

Fick första delgivningen idag. Om jag förstått det rätt så har jag 10 dagar på mig att svara alltså till 14:e aug. Sedan har jag 10 dagar till att ta ställning om jag ska betala eller bestrida alltså 24:e aug. Jag kommer att godkänna men inte betala och kommer svara var 10:e dag för att dröja ut på det. Innebär detta då att utslag kommer komma 25-26:e aug och löneutmätningen startar förmodligen sep/okt lönen.
skulle uppskatta om så många som möjligt kunde svara och berätta hur lång tid det tog från er första delgivning fram till löneutmätningen börja.

Skrivit på första delgivning 23/6. Fick utslag med att betala hela lån tom 5/8.
Få se hur lång tid efter 5/8 tar för löneutmätning.

Ungefär 6 veckor alltså. Från delgivning till att betala hela lån. Fick du skriva på något nytt efter delgivningen

Står ju såhär på deras sida men vet inte riktigt vad det innebär om det är så för alla.

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)​

4Månader
Betalningsföreläggande och vanlig handräckning |Senast uppdaterad: 29 juli 2025

Ungefär 6 veckor alltså. Från delgivning till att betala hela lån. Fick du skriva på något nytt efter delgivningen
Väntat i ca 5 veckor att skriva på första delgivning. 23/6 skrev jag på och fick 10 dagar att betala tror jag och sen efter det fick jag bara meddelande om utslag samt att betala hela lån tom 5/8.
Inget mer som jag fick att skriva på.

Står ju såhär på deras sida men vet inte riktigt vad det innebär om det är så för alla.

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)​

4Månader
Jag har inte heller koll vad det innebär faktiskt.

4Månader
Brev med information om kravet = delgivningen (av betalningsföreläggnade = att någon ska betala)
När man skrivit på delgivning så har man 10 dagar på att bestrida eller betala. Gör man inte det så får man beslut om utslag några dagar senare (Utslag är att man fastställer att betalkravet ska betalas)

Detta med 4 månader är typ om man undviker delgivning in i det längsta tills man anses delgiven och får utslag. Men skriver man på delgivningen innan delgivningsmän börjar leta efter en så tar det inte 4 månader tills utslag.

Jag fick min första delgivning i Feb -24, skrev under den samma dag som jag fick den. Löneutmätning startade Juni -24. Så det tog 4 månader och då gjorde jag ingenting alls för att fördröja något utan skrev under allt direkt.

Jag fick min första delgivning i Feb -24, skrev under den samma dag som jag fick den. Löneutmätning startade Juni -24. Så det tog 4 månader och då gjorde jag ingenting alls för att fördröja något utan skrev under allt direkt.
Var det första gången du skulle ha löneutmätning ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp