Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Första betalningsföreläggande

Fick mitt första betalningsföreläggande för några dagar sen. Ska skicka in det snart.
Runt 800 kr att betala men det var 49 kr (UC) från början som blev påminnelseavgift arvato (betalade detta men sent - dagen efter fick jag inkassokravet) Och sen gick till inkasso (gothia) och glömde helt att betala till gothia 180 kr. Så dem har rätt att kräva mig på 180 kr och resterande av kronofogden (ca 800 totalt)
Gråter så mycket hur det blev såhär...

Ringde till gothia och dem erbjöd att jag skulle betala in totala summan på två delbetalningar... men känns ju surt att gå från 49 kr till ca 800 kr :'(

Senast ändrad:
Ja, det är klart att det är surt. Enligt lagen om inkassokostnader är du skyldig att stå för ev inkassokostnader. Om du inte betalar denna kan ombudet ansöka om betalningsföreläggande och då tillkommer 680 kr i processkostnader (300 kr i ansökningsavgift samt ombudsarvode om 380 kr). Extra surt i ditt fall när allt grundar sig på ett så litet belopp och du får betala mångdubbelt mer i slutändan.

Surt, om möjligt surare är det för dom som har smsparkeringsfakturor på 3 kr som går hela vägen

Fick mitt första betalningsföreläggande för några dagar sen. Ska skicka in det snart.
Runt 800 kr att betala men det var 49 kr (UC) från början som blev påminnelseavgift arvato (betalade detta men sent - dagen efter fick jag inkassokravet) Och sen gick till inkasso (gothia) och glömde helt att betala till gothia 180 kr. Så dem har rätt att kräva mig på 180 kr och resterande av kronofogden (ca 800 totalt)
Gråter så mycket hur det blev såhär...

Ringde till gothia och dem erbjöd att jag skulle betala in totala summan på två delbetalningar... men känns ju surt att gå från 49 kr till ca 800 kr :'(
Vet hur det känns... känns för jävligt!!!

Lite sneaky av dem tycker jag då.
För att betalningen hade troligtvis kommit in samma dag som dem skrev ut inkassobrevet.

Lite sneaky av dem tycker jag då.
För att betalningen hade troligtvis kommit in samma dag som dem skrev ut inkassobrevet.
Det är många inkassobolag som gör på det sättet. När betalningen kommer in skickas påminnelsen ut och jag tror de bakdaterar också. Testade det några gånger när jag inte kunde betala i tid. Betalade en, två, tre och så vidare, dagar försent och alltid kom inkassot ett par dagar efter alltid daterat dagen innan de fick betalningen.

Det är många inkassobolag som gör på det sättet. När betalningen kommer in skickas påminnelsen ut och jag tror de bakdaterar också. Testade det några gånger när jag inte kunde betala i tid. Betalade en, två, tre och så vidare, dagar försent och alltid kom inkassot ett par dagar efter alltid daterat dagen innan de fick betalningen.
Gamarnas affärsidé (spy-emoji):mad:

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp