Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Första året med skuldsanering gjord

Den 27/11 var det ett år sedan min skuldsanering var över, detta året har bara sprungit iväg.
De fem åren med sanering var absolut okej, sista året var dock segt.

Tänk att det är ett år sen jag fick inledande. 4 år kvar! Känns länge men ett år har ju gått riktigt fort.
Har aldrig mått så bra som nu när man vet vad man ska betala varje månad och ha pengar över till mat.
Åmgesten har lagt sig. Visst kan vissa månader kännas tuffa men inte om man jämför hur det har varit. Många oroliga år och kämpande.
Sambon är halvvägs, två år kvar att betala men 3 år kvar av saneringen.
första sommaren som kommer kännas bra och vi kommer kunna hitta på något med barnen.
Ni som funderar på skuldsanering kan jag rekommendera att söka. Det finns hopp och ett slut. Kämpa på alla där ute ❤️
Ville bara skriva av mig.
Får man fråga hur mkt betalar ni/man när man har en skuldsanering? Är det samma princip som om man har en löneutmätning? Alltså kalkylen så kart samt att summan dras direkt varje månad från lönen eller får en avi och betalar själva? Tacksam för ett svar, foton dig eller ni som är i liknande situation.

@Anam du och jag tror att vi har sk nästan samma värderingar, mål, tvång, att försöka göra allt vi kan för att betala själva, kämpa ett tag innan man får ett bra samlingslån eller ja: försöka på alla möjliga sätt att undvika löneutmätning/skuldsanering. Men tror du inte att vi kommer ångra oss? Jo, ibland känns det bra när de små skulderna försvinner , men att kämpa varje månad eller om den totala skulden rör sig knappt kanske, speciellt om man utnyttjar en månadsfria betalning för att släcka eller amortera annat, känns som never ending story.

Jag erkänner när jag läser det här inlägget och ser att folk har mellan 1-4 år kvar för att bli skuldfria och blir som nyfödda bebisar, jag erkänner att jag blir avundsjuk (på ett positivt sätt) och ångrar mig otroligt mkt vrf jag inte har ansökt om skuldsanering låt säga 2020,2022.
Jag tror det är dags. Jag saknar ha en hel månadslön på kontot, även vid en löneutmätning det kommer kännas bra. Jag vet att du pluggar nu men jag tror att det är snart dags.

Får man fråga hur mkt betalar ni/man när man har en skuldsanering? Är det samma princip som om man har en löneutmätning? Alltså kalkylen så kart samt att summan dras direkt varje månad från lönen eller får en avi och betalar själva? Tacksam för ett svar, foton dig eller ni som är i liknande situation.
Normalbeloppet är samma som löneutmätning

- Men med skuldsanering har man 2 betalfria månader per år (december/juni).

- Sen har i de flesta beslut även en buffert på ca 600-1200kr som man inte har med löneutmätning.

Inget dras: Man har ett bankgironummer och OCR nummer i beslutet som man betalar in på själv.

Med skuldsanering är man skuldfri efter 5 år så håller verkligen med Ann. Stressen försvinner och man lever mycket bättre. Även jag rekommenderar starkt att söka om man är i behov av det.
——————————————
Som du skriver i inlägget ovan: ”mål, tvång, att försöka göra allt vi kan för att betala själva, kämpa ett tag innan man får ett bra samlingslån eller ja: försöka på alla möjliga sätt att undvika löneutmätning/skuldsanering”

Jag var exakt denna personen tidigare under många år. Att ändra inriktning och istället bara vara så självisk/egoistisk som möjligt (i endast detta fall) för att bli skuldfri så snabbt och så billigt som möjligt är förmodligen det bästa beslut jag någonsin tagit. Är inte självisk eller egoistisk av mig annars. Men i detta läge var det helt rätt beslut att tänka på mig själv och mitt eget bästa och inte på borgenärerna.

Rekommenderar läsa igenom första inläggen av
denna tråd när du har tid för att se om du får inspiration.

https://www.lånforum.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/

Senast ändrad:
@Anam du och jag tror att vi har sk nästan samma värderingar, mål, tvång, att försöka göra allt vi kan för att betala själva, kämpa ett tag innan man får ett bra samlingslån eller ja: försöka på alla möjliga sätt att undvika löneutmätning/skuldsanering. Men tror du inte att vi kommer ångra oss? Jo, ibland känns det bra när de små skulderna försvinner , men att kämpa varje månad eller om den totala skulden rör sig knappt kanske, speciellt om man utnyttjar en månadsfria betalning för att släcka eller amortera annat, känns som never ending story.

Jag erkänner när jag läser det här inlägget och ser att folk har mellan 1-4 år kvar för att bli skuldfria och blir som nyfödda bebisar, jag erkänner att jag blir avundsjuk (på ett positivt sätt) och ångrar mig otroligt mkt vrf jag inte har ansökt om skuldsanering låt säga 2020,2022.
Jag tror det är dags. Jag saknar ha en hel månadslön på kontot, även vid en löneutmätning det kommer kännas bra. Jag vet att du pluggar nu men jag tror att det är snart dags.
Jag förstår vad du menar och tänker. Men jag är absolut inte redo att söka sanering eller utmätning. Dessutom pluggar jag, 1,5 år till, vilket känns som ett hinder för att få sanering ändå. Så jag kämpar på :)

Man lever inget liv när man pysslar och kämpar och sliter med att jobba 150 % , mycket mentalt påfrestande varje dag. Känns att man kommer inte någonstans.

Jag hoppas jag kan också hamna där ni hamnat och bli skuldfri inom 5 år.

Jag undrar hur mycket i skulder hade ni när ni blev beviljade saneringen om ni har lust att svara ? Sökte ni själva eller via skuldrådgivare?

Är studier ett hinder för sanering? ( inte att ansöka, utan att få beviljad)
Tänker att man tar ut csn lån som ökar skuldsättningen, men till en bra utbildning som i nästa steg kan minska skuldsättningen..

Är studier ett hinder för sanering? ( inte att ansöka, utan att få beviljad)
Tänker att man tar ut csn lån som ökar skuldsättningen, men till en bra utbildning som i nästa steg kan minska skuldsättningen..
Beror på helhetsbilden, men är svårt att få beviljat under studietiden eftersom man då inte kan betala något till skillnad ifrån senare när man fått jobb inom det man pluggat och har större möjligheter att betala av en del av skulderna.

Beror på helhetsbilden, men är svårt att få beviljat under studietiden eftersom man då inte kan betala något till skillnad ifrån senare när man fått jobb inom det man pluggat och har större möjligheter att betala av en del av skulderna.
Ja exakt! :)
Tack! Har såklart tänkt tanken många gånger att bara släppa skiten, men det sitter så långt långt inne. Jag kämpar på ett tag till, tack! <3

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp