Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förslag skuldsanering och engångsinbetalning

Längesedan jag skrev här.
Vi sökte skuldsanering i slutet 2023.
Har sedan i somras haft inledande beslut.
Fick för ett tag sedan ett förslag på betalplan.

Nu till huvudvärken.
Min skatteåterbäring blev fördröjd.
Betalades ut för en månad sedan.
I inledande beslutet står det att eventuell återbäring ska läggas undan, dock i förslaget stod inget om det alls.

Nu i efterhand felaktigt tolkade vi det som att den inte kommer röras och använde pengar för bland annat bilreparation samt övrigt som behövdes.
Fick idag samtal från handläggare där hon sa att min återbäring kommer vara en del av saneringen och betalas in som engångsbelopp.

Finns det något vi kan göra här åt den situationen?
just nu ser jag bara tre alternativ.
- kontakta handläggare och säga som det är ( sa det inte när hen ringde då jag blev ställd av situationen)
- avstå saneringen (när kan vi söka igen?)
- sämsta alternativet, ta ett lån för att täcka upp

Vad kan vi göra?

Om man avstår är det väl nästan obefintlig chans att få sanering igen har jag för mig.

Skulle argumentera tvärtom: Låna och betala in pengarna om du kan är det bästa av dåliga alternativ. Har ni sparat en del så kanske ni inte fullt behöver låna 30.000? Men kan betala igen på betalfria månaden i december och nästa skatteåterbäring och i juni.

Säger du som det är så blir du nekad skuldsanering. Då är det stor chans att även nästa ansökan blir nekad.
Avstår du från skuldsanering så kommer det också finnas kvar i registret och det kan drabba nästa ansökan med.

Jag skulle skulle säga att om ni missar denna chans så kan det säkert dröja 1-2 år till innan saneringen kan börja igen om ni får beviljad.
Det kan handla om att spara 1-2+ år av sitt liv genom att bli skuldfri 1-2 år i förväg.

Kanske låter moraliskt fel: Men låna pengarna är det absolut bästa alternativet i denna situation för att inte bränna på åren och chansen att bli skuldfri.

Skulle argumentera tvärtom: Låna och betala in pengarna om du kan är det bästa av dåliga alternativ. Har ni sparat en del så kanske ni inte fullt behöver låna 30.000? Men kan betala igen på betalfria månaden i december och nästa skatteåterbäring och i juni.

Säger du som det är så blir du nekad skuldsanering. Då är det stor chans att även nästa ansökan blir nekad.
Avstår du från skuldsanering så kommer det också finnas kvar i registret och det kan drabba nästa ansökan med.

Jag skulle skulle säga att om ni missar denna chans så kan det säkert dröja 1-2 år till innan saneringen kan börja igen om ni får beviljad.
Det kan handla om att spara 1-2+ år av sitt liv genom att bli skuldfri 1-2 år i förväg.

Kanske låter moraliskt fel: Men låna pengarna är det absolut bästa alternativet i denna situation för att inte bränna på åren och chansen att bli skuldfri.
Tack för din input.
Känner att vi måste göra allt i vår makt att inte missa denna chans.
Vart kan man bäst få till ett lån tro?

Du får inga lån från en bank med skuldsaneringsanmärkning. Det måste vara från privatperson.

Tack för din input.
Känner att vi måste göra allt i vår makt att inte missa denna chans.
Vart kan man bäst få till ett lån tro?

Absolut ingen aktör lånar ut till någon med inledd eller beviljad skuldsanering. Möjligen lånar någon vän eller något ut slantarna till dig.

Absolut ingen aktör lånar ut till någon med inledd eller beviljad skuldsanering. Möjligen lånar någon vän eller något ut slantarna till dig.
Misstänkte det.
Hur skulle en handlägga se på det om man så hur det var?
I förslaget så ska vi betala i 4 år, går det att förlänga det istället för en inbetalning på engångsbelopp?

ursäkta eventuellt dumma frågor nu, men försöker förstå vilka alternativ vi har i denna sketna situation vi satt oss i.

Misstänkte det.
Hur skulle en handlägga se på det om man så hur det var?
I förslaget så ska vi betala i 4 år, går det att förlänga det istället för en inbetalning på engångsbelopp?

ursäkta eventuellt dumma frågor nu, men försöker förstå vilka alternativ vi har i denna sketna situation vi satt oss i.

Har faktiskt ingen aning, du får ringa och förklara för dom.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp