Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förslag om att lätta på amorteringskravet

Tänker att på kort sikt kan priserna sjunka eftersom köparna kommer avvakta med att köpa tills förslaget gått igenom. Men i det långa loppet kommer priserna antagligen öka om efterfrågan ökar.
Vad händer då med dem som idag med nöd och näppe klarar sig ifrån utmätning av fastigheten pga att övervärdet idag är för litet? Bara en fundering.

Vad händer då med dem som idag med nöd och näppe klarar sig ifrån utmätning av fastigheten pga att övervärdet idag är för litet? Bara en fundering.
Ja du, jag tror de 100 000 som flyttar från sina föräldrar varje år är viktigare för samhället än någon utmätningsteknisk beräkning hos kronofogden.

Senast ändrad:
Stiger priserna så kommer väl fler få sina bostäder utmätta om övervärdet överstiger det osm kf tycker är rimligt?

Det här är egentligen inget "nytt nytt" dåd et har varit så innan kraven skärptes.

Någon som vet när detta eventuellt införs? Egeninsatsen går från 15 till 10%.

Någon som vet när detta eventuellt införs? Egeninsatsen går från 15 till 10%.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tabilitet-och-finansmarknadsfragor_hc01fiu22/

Hamnade utanför budgeten och ligger istället inne för "betänkande" efter att budgeten för 2025 fastslogs i december.

Beredning​

Kommande beredning i utskottet: 2025-03-13
Justering: 2025-04-03
Trycklov: 2025-04-04

Sen ska det följas upp med debatt och beslut - Inte kommunicerats när.
Ej beslutat om det införs och när det införs. Gissar på årsskiftet 2026 eller årsskiftet 2027 om det blir av

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tabilitet-och-finansmarknadsfragor_hc01fiu22/

Hamnade utanför budgeten och ligger istället inne för "betänkande" efter att budgeten för 2025 fastslogs i december.

Beredning​

Kommande beredning i utskottet: 2025-03-13
Justering: 2025-04-03
Trycklov: 2025-04-04

Sen ska det följas upp med debatt och beslut - Inte kommunicerats när.
Ej beslutat om det införs och när det införs. Gissar på årsskiftet 2026 eller årsskiftet 2027 om det blir av
Valår 2026, så gissar tidigt 2026 :)

Då kanske man året efter min sanering kan köpa hus (min sanering avslutas i mars 2026). Huspriserna där jag bor ligger mellan 1,5 och 2,5 och då får du ändå ett rätt hyffsat fint hus och sedan tio procent istället femton, kanon!:tummen:

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp