Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Försök, hur löser vi detta? 2,75m i skulder tillsammans

Först Tack för att du (och andra läste och svarade)!
Jag kommer att sälja 2-3 saker av värde men de kommer att ge kanske 2-3 tusen. Har varit i kontakt med samtliga banker, men förutom Santander och Remmember ingen annan vill ställa up och ändra något. Fom september så santander kommer att ligga på 2060kr och remmember 4400kr i månaden, där hade jag sparat 1600kr sammanlagt. Har skickat mail till Nordax, ekonomisk översikt, så väntar på ett svar från de om de kan göra något och sänka eller liknande. Jag hade investerat 950.000kr i något som var totalt fiaskot och förlorat allt utan att kunde få 1 krona tillbaka. Sedan försökte jag täcka månadskostnader med dåliga val (lån), och fru blev arbetslös i ca 1 år. Nu är vi båda två fast anställda och har stabilt inkomst. Hon har 25000kr efter skatt, jag har ca 24000kr (jobbar öt mycket) för att kunna komma upp till 24000kr efter skatt.
Vi bor hyresrätt tyvärr, så jag har ingen möjlighet att söka lån med bostaden som säkerhet. Budget har vi gjort men den håller inte med tanke på att vi går back varje månad. Hyran är rätt billig, vi flyttade pga hyran för ca 1 år sedan, så att minska även där.
@Ny2018 tack! Så tänkte vi göra, betala av de utanför uc för att kunna bearbeta de andra.
@Klar_fd_Släpptallt är det bättre att vänta till april och få ut klumpsumma där vi kanske kan betala något, vi får runt 55000kr?
Rekommenderar att definitvt jämka redan nu. Det är ju nu ni behöver pengarna. Nästa år kan det att vara för sent. Sedan kan i fortsätta jämka efter årsskiftet. Det är många tusenlappar som kan göra att ni iaf klarar utgifterna utan att bygga på skuldberget.
Jag håller alla tummar och tår att det går bra!

Ok, nu har jag äntligen satt och räknat allting som min fru och jag har. Jag skulle uppskatta jättemycket om ni kommer med tips, förslag osv. Förutsättningar ser ut så här:
Jag Månad Totalt
Remmember 5449,00 304700
Nordax 3960,00 258000
Marginalen 3766,00 309751
Santander 2638,00 200000
Wästgöta 2472,00 196230
Brocc 1494,00 132465
Kreditkort 1250,00 34200
Betalkoll 850,00 19431
Utanför UC
Fairlo 1877,00 92640
Lånstep 1329,00 24020
Merax 1260,00 14300
GF money 1710,00 28396
Ferratum 680,00 16150
Klarna 800,00 9400
Gym 349,00
Tel och internet 849,00
Entercard 1976,00 115000
Ica Bank 1411,00 136000
Wästgöta 1355,00 90000
Norwegian bank 1400,00 37000
Utanför UC
Merax 1300,00 16320
Lånstep 1329,00 23540
Klarna 1000,00 10340
Hyra 9600,00
Skola 1000,00
Sptify 179,00
Totala skulder synliga på uc 2356114
Totala skulder utanför UC 415.000
Inkomster tillsammans efter skatt 49000kr utgifter ca 63000kr, varje månad är vi -13000 - 14000kr.
Vi är medvetna om att vi sitter i skiten tillsammans och vi vill ju ur den. KF är inte aktuell pga vårt jobb. Vi hamnade i sån situation pga arbetslösheten ett tag och dåliga investeringar tyvärr. Ingen missbruk förekommer varken med dyra prylar eller dylikt.
som sagt är jätte tacksam om ni tar några minuter, läser allt och kommer med tips och förslag hur och vad vi ska göra. Har lyckats sälja lite saker och samlat 83000kr som jag tänkte använda direkt men vet inte till vad. Mvh!
Bra att du sammanställer alla skulder.
Det är steg 1 i att göra sig skuldfri.

Nästa steg är att räkna ut om det ens är möjligt att betala av med befintlig inkomst, dvs kommer räntan äta upp det ni betalar in. Kan det vara så illa att trots avbetalning så ökar skulden?

Om det är så, kan ni på något sätt jobba extra? Kan omförhandla räntor? Om svaret, nej, vi kan inte göra det inom 15 år så är skuldsanering den enda utväg för er.

Skuldsanering är inte olagligt, det är en förmån vi har i Sverige och det är väldigt få arbetsgivare som tycker detta är konstigt.

mitt tips är att göra räkneövning med räntor och ta ett beslut där lidande blir kort.

Hade liknande skulder, med motsvarande netto inkomst själv. Jag tog den enkla vägen efter flera års lidande. Så här i efterhand borde jag ansökt om skuldsanering omgående

Bra att du sammanställer alla skulder.
Det är steg 1 i att göra sig skuldfri.

Nästa steg är att räkna ut om det ens är möjligt att betala av med befintlig inkomst, dvs kommer räntan äta upp det ni betalar in. Kan det vara så illa att trots avbetalning så ökar skulden?

Om det är så, kan ni på något sätt jobba extra? Kan omförhandla räntor? Om svaret, nej, vi kan inte göra det inom 15 år så är skuldsanering den enda utväg för er.

Skuldsanering är inte olagligt, det är en förmån vi har i Sverige och det är väldigt få arbetsgivare som tycker detta är konstigt.

mitt tips är att göra räkneövning med räntor och ta ett beslut där lidande blir kort.

Hade liknande skulder, med motsvarande netto inkomst själv. Jag tog den enkla vägen efter flera års lidande. Så här i efterhand borde jag ansökt om skuldsanering omgående
Ts skrev att Kf inte är aktuellt pga deras jobb, då kan inte Skuldsanering heller vara aktuellt.

Rekommenderar att definitvt jämka redan nu. Det är ju nu ni behöver pengarna. Nästa år kan det att vara för sent. Sedan kan i fortsätta jämka efter årsskiftet. Det är många tusenlappar som kan göra att ni iaf klarar utgifterna utan att bygga på skuldberget.
Jag håller alla tummar och tår att det går bra!
För mig som inte riktigt förstått detta m jämkning: är d en viss månadslön /lån man måste ha?. Blir d inte restskatt nästa år då? Fattar faktiskt inte

Tror ni att jag skulle försöka med snöbollsmetoden? Och isf var hittar jag mer om detta?
@Hipij jag kan tyvärr inte släppa allt och söka om skuldsaneringen, riskerar bli av med jobbet pga detta. Jag vågar verkligen inte göra det.

Jag skulle definitivt ge möjlighet till snöbollsmetoden. Dessutom utnyttja de betalningsfria månaderna du kan till att prioritera en skuld i taget och därefter hoppa på nästa. :)

För mig som inte riktigt förstått detta m jämkning: är d en viss månadslön /lån man måste ha?. Blir d inte restskatt nästa år då? Fattar faktiskt inte
Det som man får tillbaka en gång per år delas på lägre skatt övriga månader. Räknar man rätt blir det inte fel.

Tror ni att jag skulle försöka med snöbollsmetoden? Och isf var hittar jag mer om detta?
@Hipij jag kan tyvärr inte släppa allt och söka om skuldsaneringen, riskerar bli av med jobbet pga detta. Jag vågar verkligen inte göra det.
Absolut! Snöbollsmetoden tar ett litet tag tills den börjar rulla ordentligt men när den väl gör det så är den kraftfull och blir bara större och större.
Det finns mkt skrivet om det om du googlar på snöbollsmetoden men annars går det ut på att man väljer antingen det minsta lånet man har eller det med högst ränta och börjar betala så mkt man kan på det och bara lägsta belopp på alla andra skulder. Finns det möjlighet att utnyttja betalfria månader på andra skulder så läggs de beloppen i snöbollen. Så fort en skuld är betald så börjar man på nästa som står på tur.
I ert fall skulle jag ha valt att börja med det minsta lånet.
Sen kan ni ev komma överens om ni ska prioritera skulderna på en utav er men det får ni bestämma själva. I så fall den som har bäst lön och störst möjlighet att få ett samlingslån längre fram.

Räntan ni betalar kan dras av från skatten ni betalar. Uträkningen görs året efter inkomståret. Man får ca 30% tillbaka (inte helt rätt men låt oss hålla det enkelt). Att jämka betyder enkelt att man inte väntar till nästa år. Om beräkningen görs rätt blir ingen restskatt. Sedan kan man ta höjd för att undvika restskatt. I praktiken går man till Skatteverket hemsida. Fyller i blanketten. Efter någon vecka får man besked hur mycket skatt ska dras från lönen. Det beskedet ger man till lönekontoret som sedan drar den nya skattesatsen.

Hade du tänkt dig snöbollsmetoden på alla skulder? Eller börja på dina och sedan hennes, eller börja på hennes och sedan dina?
Hur tänker du? :) kan hjälpa med en sammanställning på hur du kan prioritera snöbollsmetoden om du vill :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp