Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Jag har skuldsanering sedan 2 år tillbaka och ska få försäkrings ersättning för medicinsk invaliditet på sex siffriga belopp…

någon som vet om man får behålla detta? Olika svar överallt. Jag har skickat in för omprövning men det är 6 månaders väntetid! Jag betalar en rätt hög summa varje månad på min skuldsanering om det är av vikt. Har 3 år kvar.

Jag har skuldsanering sedan 2 år tillbaka och ska få försäkrings ersättning för medicinsk invaliditet på sex siffriga belopp…

någon som vet om man får behålla detta? Olika svar överallt. Jag har skickat in för omprövning men det är 6 månaders väntetid! Jag betalar en rätt hög summa varje månad på min skuldsanering om det är av vikt. Har 3 år kvar.
Kan kronofogden utmäta ersätttning för medicinsk invaliditet?

LAWLINE SVARAR​

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Först och främst kan det konstateras att frågor gällande utmätning regleras i utsökningsbalken (UB). Enligt 4 kap. 17 § UB så får lös egendom utmätas, om det framgår att det är du som äger den. Ersättningen för den medicinska invaliditeten är pengar, vilket också klassificeras som lös egendom. Det finns alltså som huvudregel inget som hindrar Kronofogdemyndigheten att utmäta ersättningen.
Däremot är gäldenären (du) skyddad mot utmätning av s.k. benificium-egendom. Det som aktualiseras i ditt fall är 5 kap. 1 § 1 st. 7 p. UB att pengar och banktillgodohavanden får undantas utmätning om det krävs för ditt underhåll tills annan inkomst kommit dig tillhanda, dock längst i 1 månad om inte synnerliga skäl(högt krav) föreligger. Med det sagt, det får alltså endast undantas utmätning om pengarna är nödvändiga för att du ska klara av att betala för mat, bostadskostnad m.m. Om det är så att du har familj så ska skälig hänsyn tas till det i bedömningen också, 5 kap. 2 § UB.
Sammanfattningsvis så kan Kronofogdemyndigheten mäta ut ersättningen, då det utgör lös egendom som banktillgodohavanden eller pengar. Huruvida det till en början kan undantas utmätning som benificum-egendom är inget jag kan uttala en slutsats om då jag inte vet alla omständigheter.

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/försäkringspengar-och-skuldsanering.16876/
https://www.lånforum.se/threads/försäkringspengar-och-skuldsanering.16876/post-250870
https://www.lånforum.se/threads/försäkringspengar-och-skuldsanering.16876/post-251290

3 stycken inlägg i ordning om det från en gammal tråd i samma situation. Tyvärr inget svar om personen sen fick behålla pengarna eller inte.

Sista var följande: "Får behålla dem i nuläget, de ska skriva brev till alla fordringsägare och meddela läget och om någon vill ha något av det får de höra av sig. Men just delen från Afa får de inte ta allt av då det är medicinsk invaliditet dvs pengar för att underlätta mitt liv å leva normalt typ."

Gud... använd inte lawline som någon källa

LawLine är problematiskt generellt har sett flertalet felaktiga råd som folk litar blint på.

LawLine är problematiskt generellt har sett flertalet felaktiga råd som folk litar blint på.

Kvaliteten är riktigt dålig, man bör ha som utgångspunkt att det som står där är fel.

Ja det känns som att det står olika svar på Lawline. Vill hellre höra ifrån er som faktiskt varit med om samma situation.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp