Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Försäkringspengar och skuldsanering

Hej.
.jag har inledd skuldsanering och får nu ersättning från afa och folksam för en arbetsskada som skedde för 2.5 år sen. Får jag behålla dessa pengar eller kommer kronofogden att ta dem ?

Inget tas när du har skuldsanering, men du kan mycket väl behöva betala in pengarna själv

Eftersom du har inledande skuldsanering skulle jag råda dig att kontakta KF/skuldsaneringen och reda ut frågan med dom.

Personligen skulle jag gjort det även under beviljad sanering men just under inledande känns det extra viktigt att vara öppen och inte undanhålla något och på så sätt riskera något.

Är det ersättning i form av livränta eller ett engångsbelopp det rör sig om?

Enl Försäkringsavtalslagen får ersättning från en sjuk- olycksfallsförsäkring, engångsbelopp, som grundprincip inte utmätas för skulder förutsatt att den hålls skild från den enskildes övriga tillgångar.

Hur "hålls skild från" tillämpas i praktiken är jag dock osäker på men om du kontaktar KFM kan det vara en idé att förhöra dig kring detta.

Jag tänker bara att iom att man är i processen med att få skuldsanering så är öppenhet och transparens att föredra tror jag. Bättre en fråga för mycket än tvärtom.

Jag tänker bara att iom att man är i processen med att få skuldsanering så är öppenhet och transparens att föredra tror jag. Bättre en fråga för mycket än tvärtom.

Jag tycker detta är ett sunt och bra råd.

Det är inte helt ovanligt att försäkringstagare ber att få ersättning utbetald till någon annans konto och det fungerar såklart som en varningssignal om att han/hon försöker undanhålla ersättningen från KFM/soc.

Bara som lite trivia - jag antyder inte att du, AW89, har för avsikt att undanhålla någonting!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp