Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Försäkringskassan vilseleder med mening?

Hej forumet! Jag har varit i kontakt med försäkringskassan ett tag nu inför min föräldraledighet och nu har det blivit ultra knas då jag ska få pengar enligt den så kallade SGI. Jag har flertalet gånger innan ansökan ringt och frågat om hur jag ska göra eftersom jag studerat och tänkt vara föräldraledig direkt i samband med att studierna avslutats. Då har dom sagt när jag ringt upp och frågat att "ja, det är bara att vänta i max en vecka efter att studierna avslutats och har inte barnet kommit inom en vecka efter det så ska du gå till arbetsförmedlingen för att skriva in dig för att också SKYDDA DIN SGI.

Gjorde detta precis som dom sa.

Vad händer nu? Jo, nu ringer dom upp mig och säger att min SGI minsann inte alls är skyddad för att jag anmälde mig som inskriven hos arbetsförmedlingen försent. Även fast jag gjorde precis som dom sa.

Kan dom göra så här? Känns som dom medvetet gav mig missvisande information så att jag ska få lägre belopp, nu kommer jag ju få på grundnivå som är 250 kr om dagen. Det är inte hållbart nånstans, speciellt inte när man har hyra och andra lån att betala. Jag kommer såklart att överklaga detta, till vilken nytta vet jag inte men jag kommer göra det iallafall.

Vad tycker ni?

Var det inte någon artikel om detta nyss? Överklagande ledde ingen vart.

Det går väl egentligen inte att utesluta att du missförstått informationen heller.

Det går väl egentligen inte att utesluta att du missförstått informationen heller.
Vet inte vad det är som kan ha missförståtts med informationen dom gav ut på telefon, jag gjorde ju till punkt och pricka som personen sa, ringde dessutom flera ggr och frågade samma sak just för att något sånt här inte skulle ske i efterhand. Därav tycker jag att det är ganska orättvist. Hade jag själv gjort fel och t.ex missat att skriva in mig på arbetsförmedlingen inom den angivna tiden så hade jag självklart tagit på mig detta och fått skylla mig själv.

Nej jag vet inte heller vad som kan ha missförståtts, men jag har fått återkopplingar av samtal jag själv haft med personer som dragit helt omöjliga slutsatser av den info dom fått

"Kronofogden hanterar inte betalningsanmärkningar"
Tolkas gärna till:

"Han lovade att jag skulle bli av med mina anmärkningar"

Vet inte vad det är som kan ha missförståtts med informationen dom gav ut på telefon, jag gjorde ju till punkt och pricka som personen sa, ringde dessutom flera ggr och frågade samma sak just för att något sånt här inte skulle ske i efterhand. Därav tycker jag att det är ganska orättvist. Hade jag själv gjort fel och t.ex missat att skriva in mig på arbetsförmedlingen inom den angivna tiden så hade jag självklart tagit på mig detta och fått skylla mig själv.
Jag förstår dig. Jag sökte bostadsbidrag för några år sedan när jag bodde i bostadsrätt. Ringde flera gånger, gav tydlig information om min situation och frågade rätt ut om det fanns risk för att bli återbetalningsskyldig. Varje person jag talade med sa "nej, det kommer du inte blir". Och likt förbenat så blev jag det. Och det handlade inte om misstolkning av information. Varför dom gör såhär är för mig ett mysterium. Samma sak när jag skulle återbetala vad jag trodde skulle bli en slutbetalning, så var jag ff skyldig pengar, med svar från FK att "ja, jo det har nog blivit en miss från vår sida".

Jag förstår dig. Jag sökte bostadsbidrag för några år sedan när jag bodde i bostadsrätt. Ringde flera gånger, gav tydlig information om min situation och frågade rätt ut om det fanns risk för att bli återbetalningsskyldig. Varje person jag talade med sa "nej, det kommer du inte blir". Och likt förbenat så blev jag det.
Sådana skulder ser man då och då. Tror vanligaste är att man anger för låg inkomst i ansökan, många tror att man har månadslönen x 12 och anger det.

Sådana skulder ser man då och då. Tror vanligaste är att man anger för låg inkomst i ansökan, många tror att man har månadslönen x 12 och anger det.
I mitt specifika fall så gjordes ansökan tillsammans med FK över telefon så det borde ju blivit rätt kan man tycka.

Är du gravid?

Eftersom "om barnet inte kommit inom en vecka" används.

Isåfall kan du ju bara vara föräldraledig redan nu?

Går väl från 60 dagar innan barnets födsel om jag inte minns fel.

Nej jag vet inte heller vad som kan ha missförståtts, men jag har fått återkopplingar av samtal jag själv haft med personer som dragit helt omöjliga slutsatser av den info dom fått

Tolkas gärna till:

"Jag har en avbetalningsplan med Kronofogden så ni kan inte utmäta min bil / båt / klocka!"

Vid utmätning av egendom där det samtidigt pågår löneutmätning.

Vet inte vad det är som kan ha missförståtts med informationen dom gav ut på telefon, jag gjorde ju till punkt och pricka som personen sa, ringde dessutom flera ggr och frågade samma sak just . Därav tycker jag att det är ganska orättvist. Hade jag själv gjort fel och t.ex missat att skriva in mig på arbetsförmedlingen inom den angivna tiden så hade jag självklart tagit på mig detta och fått skylla mig själv.

Tolkas gärna till:

Jag förstår vad du menar, men det där är en helt annan sak. :) sen kan det säkert vara så att dom har varit väldigt otydliga men man tycker ju att när jag har ringt flertalet gånger och bekräftat att det är så här jag ska gå tillväga så borde det inte bli såhär.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp