Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Försäkring - Låneskydd, vad menas?

Om man är sjukskriven hela januari så får man alltså mer än vad man har i månadskostnad, men i februari mindre. Hur får du det till att det inte spelar roll hur många dagar det är i månaden?
28/30-delar eller 31/30-delar blir ju knappast samma summa.

Ja, och om du får mer ena månaden och mindre andra månaden så spelar väl det ingen roll så länge ersättningen sker enligt försäkringsvillkoret? Det kan väl inte bli klarare än att man ersätts med 1/30-del per dag från och med 31-sjukskrivningsdagen?

Om man är sjukskriven hela januari så får man alltså mer än vad man har i månadskostnad, men i februari mindre. Hur får du det till att det inte spelar roll hur många dagar det är i månaden?

För att förtydliga ännu mer... Det är ju sällan någon är sjukskriven från dag 1 i en månad och att sjukskrivningen sedan sträcker sig till den sista i en viss månad. Låt oss säga att du är sjukskriven 200 dagar utöver karenstiden, då kommer din ersättning bli lika stor oavsett hur många dagar det är i en viss månad.

Jag hoppas jag blivit friskt till februari, då....

Har fått en utbetalning nu. Det står i beslutet att max ersättning är 1500kr.
Vet inte riktigt hur de räknat, då jag inte fått någon specifikation.

Det står tydligt på rubriken av min skadeanmälan att skadedatum (min första sjukskrivningsdag) är ett datum 2020-09-15, men sedan står i brevet med beslut, ett datum 19 dagar efter som min första sjukskrivna dag.

Första sjukskrivningsdag: 2020-10-03
Din första ersättningsdag är 2020-10-03 efter minst 30 dagars sjukskrivning.
Ditt avtalade ersättningsbelopp är 1500 kr i månaden.

Jag har suttit med kalenderns och försökt lista ut denna gåta.
Jag har räknat bort 30 dagars karens från min första sjukskrivna dag och räknat antal dagar fram till utbetalade datumet (63 dagar?)
Jag har räknat bort 30 dagars karens från deras ersättningdag och räknat antal dagar fram till utbetalande datumet. (72dagar?)

Mitt sifferminne eller siffror överhuvudtaget, är inte kompis med min hjärna just nu. Men jag fick utbetalar 2450kr igår.
Jag tänker kanske fel, men ska jag inte tänka 1500/30 = 50 kr per dag? Upp till 30 dagar per månad?

Nej jag blir så snurrig av allt räknande.
Kanske nån som är grym på siffror kan hjälpa mig tänka?

Av detta tolkar jag det som att de räknar din första sjukskrivningsdag till 2020-10-03 och att det från den dagen börjar räkna din karens.
Så dagar du får ersättning bör då vara från 2020-11-03 (om det nu blir dag 31).
För varje dag får du då 1/30-del av 1500 kr (50 Kr).

De 2450 Kr du fått skulle då vara för 49 dagar, men det har det ju inte hunnit gå sen 3:e november, så du kanske får från 15:e oktober ungefär, för det är ju då dina 30 karensdagar har passerat.

Så tolkar jag det det hela, det jag inte förstår varför de då säger att 2020-10-03 är din första sjukskrivningsdag, det borde ju varit 2020-09-15.

Så tolkar jag det det hela, det jag inte förstår varför de då säger att 2020-10-03 är din första sjukskrivningsdag, det borde ju varit 2020-09-15.

Precis, det är detta datum som förbryllar mig också. Har försökt fundera på om det kan vara datumet när man först behöver sjukintyg.
Innan pandemin så behövde man sjukintyg den åttonde dagen, medan nu är det den 21 dagen tror jag.
Fast det stämmer inte heller.

Jag hoppas att de sänder ut en specifikation på hur många dagar som jag ersatts.

Är ändå glad över att jag får en peng tillbaka av alla de pengar som jag betalat in.
Är långt ifrån hela månadssumman för lånet, men ändå en hjälp.

Jag begriper mig inte på det här med låneskydd. Jag fick hjärnskada för drygt ett år sedan. Förstod inte att jag betalade på låneskydd förrän ca en månad sedan. Anmält och skickat in miljontals intyg till olika försäkringsbolag. Ett bolag ansåg att det var retroaktiv betalning men kräver fortsatt betalning av mig trots sjukskrivning. Ett annat företag tog de retroaktiva pengarna och drog av på lånet men kräver fortsatt betalning. Var ska jag hitta de pengarna? Sjukpenningen täcker idag hyran. Tredje företaget avslog min ansökan. Trots det har jag betalat för deras så kallade låneskydd hela tiden. Så nu ger jag upp. Jag är sjuk, förvirrad, hjärnskada och samtidigt driver företagen med mig. Finns ingen medmänsklighet? Och vad är det för en massa låneskydd jag betalar för? Jag var helt frisk och arbetsför när jag tecknade försäkringarna. Nu är jag tydligen inte sjuk nog.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp