Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förlänga återbetalningstiden, mindre månadskostnad?

Jag betalar nästan 5000:- i månaden på mina två lån i min 'vanliga' bank, Länsförsäkringar. Jag frågade om man kunde förlänga återbetalningstiden och på så sätt få mindre månadskostnad. Då svarar de att det blir som ett nytt lån med ny kreditupplysning! Låter inte det knäppt? Ska ju inte ta ett lån. Är det någon som vet hur det funkar? Någon som gjort så för att få ner kostnaden?

det är upp till banken bestämma.men jag har lagt mina lån på längsta tid hos gemoney.ikano o swedbank svea direkt utan upplysning.fixade dom över telefon.kom ingen upplysning hem i allafall och nämndes inte när jag pratade med dom.men kan tyvärr vara olika mellan bankerna.

anledningen ligger i hur banken lånar upp pengar. När du tar ett lån på ett visst antal år så bygger banken sina upplåningskalkyler på detta. Att då förändra detta innebär att banken måste göra om sin upplåning.

Jag lade om mina bolån och fick då ta ett nytt lån och lösa två gamla med.

Jag fick förfrågan från Ikanobank om jag ville utöka mitt blancolån då jag betalat av hälften. Men när jag pratade med dem så sa de att det innebar att lösa det gamla med ny ansökan och UC så jag avstod tills min UC score blir bättre.

Men kan man alltså få avslag bara genom att vilja lägga lånet på längre tid? Ska ju inte ansöka om ett nytt lån...

Ja, det kan du om din ekonomi är sämre än när du tog lånet/lånen från början om du tex har många förfrågningar, lägre lön så de inte tror på din återbetalningsförmåga.

Samma hos seb

Frågade seb samma sak för några år sedan gick ej utan blev nytt lån.

Gick via mail hos svea och selene
Har även gått hos nordea men detta var för ca 10 år sedan och lånet var bara någon månad gammalt

Det går inte hos Nordea nu, har betalat av nästan halva mitt lån där och frågade om jag kunde höja till ursprungligt belopp men då måste jag med det nya lösa bort det gamla och göra en helt ny ansökan först med ny UC.

Jag försökte förlänga samtliga mina stora lån (har blanco på 550 000, förutom alla sms lån då....), och de som var väldigt sammarbetsvilliga och inte tog ny UC var Konsumentkredit. Frågade om jag samtidigt kunde få ner räntan lite, och dom sänkte den 3%, alltid något. Fick ner månadskostnaden från 4200:- till 2700:-!
De andra jag har stora lån hos (Marginalen och Nordax) fick jag nej av.. Min Uc ser förskräcklig ut kan jag lova :-/

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp