Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förklara för någon som aldrig haft ekonomiska problem

Jodå, jag bor mitt i mellan två stora städer. Bankmannen ska lägga fram vårt ärende inför sin chef imorgon ( chefen har även hand om en av de stora städerna, iaf delvis) så då får jag se vad jag får för besked.

Problemet är ju om bankmannen inte tror på det hela då kommer hans chef läsa av det och det blir nej. Om du istället haft en bankman som ser möjligheter hos dig och lagt fram det på ett positivt sätt så hade ju chansen till ett ja ökat. Men jag hoppas det går vägen för dig!

Problemet är ju om bankmannen inte tror på det hela då kommer hans chef läsa av det och det blir nej. Om du istället haft en bankman som ser möjligheter hos dig och lagt fram det på ett positivt sätt så hade ju chansen till ett ja ökat. Men jag hoppas det går vägen för dig!
Ja, precis! Håller med dig helt! Och jag vet att bankmannen inte kommer att lägga fram det på ett bra sätt.

Skulle ni kunna vända er till exempelvis Skandiabanken som inte är så ortsbunden utan en internetbank.

Skulle ni kunna vända er till exempelvis Skandiabanken som inte är så ortsbunden utan en internetbank.
Jag vet inte, har ringt runt till de banker jag kan tänka mig, och alla säger samma sak. Att den bank vi har sedan många år ( swedbank) borde bevilja. Men att det är svårt för en ny bank att göra det, för de kan inte se vår kredit historik fullständigt

Som ämnet lyder: hur förklarar man för någon som aldrig haft ekonomiska bekymmer? Har ju under ett par veckors tid haft en lång dialog med en bankman angående ett lån för att samla lån och krediter. Betalningsförmåga och kapital (i form av övervärde i huset finns). Men min bankman kan inte förstå att vi har kunnat sätta oss i den här situationen med så mycket dåliga lån. Jag har försökt att förklara på alla möjliga och utlämnande sätt jag kan. Hur man påverkas av när man väl har hamnat i lånekarusellen (av olika anledningar) och inte har lyckats sätta stopp för det innan det var försent. Hon tycker att vi är oansvarsfulla, vilket jag kan hålla med om att vi var från början. Men HUR förklarar man för någon som förmodligen är född med guldsked i munnen och har NOLL förståelse för hur dåligt mående och ekonomi hänger samman? Jag måste hela tiden vara trevlig och saklig mot bankmannen men min frustration börjar växa. Hon försöker inte ens förstå. Jag förstår att hon ser att vi varit oansvarsfulla men vi har under många år försökt att rädda upp situationen, vilket givetvis bara har lett till att det blivit sämre. Jag VILL ju nu ta ansvar på riktigt för situationen. Jag vill också kunna leva ett normalt liv med min familj och kanske tom kunna spara en slant till oförutsedda utgifter.

Hon får mig att känna mig dum i huvudet och precis ointelligent. Jag vet ju själv att ekonomiska problem sällan handlar om att individen är ointelligent eller inte förstår bättre. Men hur förklarar jag det för henne? Hur ska man få någon som aldrig varit i detta helvetet att förstå att det kan bli så här och hur man kan må när man väl hamnat här. Att det inte handlar om att man är dum, trög eller oansvarsfull?

Jag är helt övertygad om att denne bankman skulle kunna hjälpa oss men jag tror inte att hon kommer att lägga fram vårt ärende så vidare positivt från sin chef :( Hur ska jag få henne att förstå att vårt liv står och faller med deras beslut?
Vet inte om det är brukligt, man kan inte ta hjälp av en skuldradgivare i förhandlingen? Det kanske är svårt när det gäller mer seriösa banker. Min första tanke bara.

Vet inte om det är brukligt, man kan inte ta hjälp av en skuldradgivare i förhandlingen? Det kanske är svårt när det gäller mer seriösa banker. Min första tanke bara.
En bra idé. Ska mejla skuldrådgivare och fråga om de kan göra sådant. Tack!

Om det inte går så testa sveadirekt bolån, lite högre ränta än vanliga banker MEN efter att UC blir bättre och alla smålån försvinner från den så kan ni ju bara söka hos en bank med bättre ränta.

Chefen var positiv!!! Men det är visst två chefer som måste ta beslutet, så ännu har vi inget definitivt besked. Men det känns ju lite hoppfullt iaf! Håll tummarna nu!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp