Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förhandla ränta

Hej,

Jag har två större lån (220.000 kr respektive 240.000 kr).

Har en helt ok UC. En förfrågning som föesvinner om ett par dagar och en lönen som gör att lånen är långt under 90% av årsinkomsten numera. UCscore just nu är 0,6 men då är lönen för 2016 mycket lägre. Lönen för 2017 gör att jag också har belåningsgrad under 90% men den syns ju inte ännu.

Nu till frågan. Vad tror ni om möjlighet att förhandla ner räntan om jag kontaktar långivarna? Räntan är 4,8 hos ICA och 5,8 hos Forex.

Jag undrar om det går att förhandla ränta utan att ny UC behöver tas. Inte kul om UC tas och sedan får man ingen bättre ränta.

ICA kan/vill inte göra nånting alls utan en ny låneansökan och UC. Inte ens de över räntan även om man haft samma ränta i flera år och betat av en stor del av skulden.

Jag tycker överhuvudtaget ICAbanken är ganska svåra att ha att göra med.

Santander vet jag kan erbjuda ränterabatt ibland när man ringer och vill lösa lånet. Är det det man ska hota med?

Santander vet jag kan erbjuda ränterabatt ibland när man ringer och vill lösa lånet. Är det det man ska hota med?
Jag tror inte att man ska hota så mycket överhuvudtaget. Man har inget att tjäna på att gå in tufft, tror jag.
Jag tror att man har större chans om man går fram mjukt och berättar att man nu betalat ränta och amortering i tid under si och så lång tid. Finns det någon chans att de skulle kunna sänka räntan lite för att man skulle kunna sänka sina månadskostnader för lånet? Det skulle betyda mycket och visa för en själv att det lönar sig att sköta sig och betala i tid osv.

Ja nånting sånt. Jag har själv lyckats få ner räntan på lån vid mer än ett tillfälle genom att argumentera och vädja snällt på ungefär det där sättet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp