Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förhandla med inkassobolagen

Hej!

Har ni några bra tips på hur jag ska gå tillväga…

Situationen är följande:
Har ca 600 000 i skulder som ligger hos olika inkassobolag. De flesta är sedan 2010-2012. Har haft löneutmätning korta perioder, men för det mesta har jag haft för låg inkomst. Nu dras det inga pengar från kfm. Blev nyligen beviljad hel sjukersättning, så inkomsten kommer vara fortsatt låg.

Min mamma vill nu hjälpa mig att betala av skulderna och jag skulle behöva förhandla ner dem rejält. Hur gör man?

Jag har gjort ackorduppgörelse med Gothia, Lowell och Alektum. Kommer även göra ackorduppgörelse med Visma och Intrum. Finns flera olika typer av ackorduppgörelser.

Har du inget kapital är det inte så mycket att förhandla med.
Så gamla skulder låter mer som en mall för skuldsanering

Frågan är om inte skuldsanering är bättre alternativ än att "råna" din mor på sitt sparande/pensionspengar. Förutsatt hon inte har väldigt mycket mer. Speciellt som Lasse säger att skulderna är gamla och om du inte har något i övrigt som sätter hinder för skäligheten.

Ska du förhandla med mammas kapital skulle jag gissa att man kommer långt med erbjudande på 20%

Frågan är om inte skuldsanering är bättre alternativ än att "råna" din mor på sitt sparande/pensionspengar. Förutsatt hon inte har väldigt mycket mer. Speciellt som Lasse säger att skulderna är gamla och om du inte har något i övrigt som sätter hinder för skäligheten.
Jag kommer inte råna min mor. Hon ärvde sin mamma nyligen och hade tänkt dela upp det på oss syskon. Jag kan använda min del till att betala på skulderna, men känns inte riktigt meningsfullt om jag ändå har majoriteten av skulderna kvar… då är det ju bättre att hon behåller dem till sig själv tänker jag… det är ca 180 000 kr. Jag skulle också kunna betala ca 2000 kr i månaden i avbetalning. Har vant mig att leva på lite pengar, så jag skulle klara det även om kfm tycker att jag saknar utrymme.

Jag kanske borde söka skuldsanering. Har dragit mig för det då jag inte kan redogöra för vad jag använt pengarna till. Jag fick mina skulder under en mani, jag är alltså bipolär. Jag har ingen aning om vad jag gjorde med pengarna…

20% av totala skulder, de är gamla och med hans inkomst kommer de aldrig att se några pengar. Troligen är 80% ränta av summan. Så kontakta dem och erbjud 20% om de ska avsluta ärende. Om inte då får de vänta länge på pengarna.

Läser att du fått förslag på att föreslå 20 % men föreslå 30-40 % och förhandla. Jag har fått totalskulden minskad med 25-35 %.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp