Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förhandla med fordringsägare under inledande skuldsanering

Hej,
,,
Jag fick beslut om inledande skuldsanering strax innan jul och i beslutet framgår det en summa jag börja med betala med start 31 Januari.

Jag upplever att skuldsanering har blivit min sista utväg trots åtskilliga försök med ackordsförhandlingar senaste fem åren.

Till min fråga: Skulle det, ur ett handläggningsperspektiv hos KFM, framstå negativt om jag skulle genomföra ett sista försök att förhandla med fordringsägarna under min inledande skuldsanering nu när det framgår vilka nivåer respektive fordringsägare skulle få under en skuldsanering?

Frågor eller kommentarer beträffande varför undanbedes. Jag är helt enkelt endast intresserad av att veta om det på något vis skulle kunna vara negativt.

Ta

F

Hej,
,,
Jag fick beslut om inledande skuldsanering strax innan jul och i beslutet framgår det en summa jag börja med betala med start 31 Januari.

Jag upplever att skuldsanering har blivit min sista utväg trots åtskilliga försök med ackordsförhandlingar senaste fem åren.

Till min fråga: Skulle det, ur ett handläggningsperspektiv hos KFM, framstå negativt om jag skulle genomföra ett sista försök att förhandla med fordringsägarna under min inledande skuldsanering nu när det framgår vilka nivåer respektive fordringsägare skulle få under en skuldsanering?

Frågor eller kommentarer beträffande varför undanbedes. Jag är helt enkelt endast intresserad av att veta om det på något vis skulle kunna vara negativt.

Ta

F
fordringsägarna kan då kanske tror att du har mer pengar än du har gett sken av då du fått inledande skuldsanering så borde du inte ha några pengar alls egentligen men börjar du förhandla misstänker dem kanske att du har gömda tillgångar eller liknande.
Dem kan då överklaga din sanering om dem misstänker ngt. Så jag hade inte börjat med ngt sånt

Skulle tro att dom inte är intresserade..

För att det ska vara värt att förhandla så ska dom ge dig en bra bättre deal totalt än vad du kommer betala under skuldsaneringen.

Säg att du betalar 10 000 kr i månaden och har betalplan på 4 år. Vilket är 40 betalningar.
Totalt 10.000 x 40 = 400.000 kr som du totalt ska betala under skuldsaneringen i detta exempel.

Det totalbeloppet ska nog ned mot 300.000 inklusive ränta för alla skulder om det ska finnas något intressen.

Eller om det är 5 års betalplan. Då blir det totalt 10.000 x 50 = 500.000 kr
Lyckas du förhandla ner totalbeloppet av alla skulder inklusive ränta till säg 400.000 i det fallet så kan det väll vara värt.

Skulle det där emot kosta 500.000 totalt med skuldsaneringen och 700.000 totalt inklusive ränta efter förhandling med alla borgenärer så vet jag inte varför du skulle vara intresserad av att betala 200.000 kr mer.

Men som ovan säger borgenärerna är knappast speciellt intresserade. Ska du totalt betala 25% av dina skulder på skuldsanering så vet jag inte hur intresserad dom är av att få igen 20% på förhandling.
Låter mer som ett fall där du kan klanta till det om du börjar kontakta alla borgenärer och får betala 150% i slutet med ränta och sumpa skuldsaneringen.

Hej,
,,

Ta

F
Du skriver inledande. Det betyder inte att det är samma summa vid ett ev beslut. Så du kan omöjligt veta "nivå" varje fordringsägare ev skulle få

Du skriver inledande. Det betyder inte att det är samma summa vid ett ev beslut. Så du kan omöjligt veta "nivå" varje fordringsägare ev skulle få
Men ändå en väldigt bra indikation, det kommer kanske skilja lite men inledande och beslut men borde inte vara så mkt

Jag tycker ändå det låter dumt att "hota" med skuldsanering, inte så säkert KFM är intresserad av att godkänna inledande sanering en 2:a gång OM inte dom förhandlade betalplanerna håller, eller någon borgenär motsäger sig din sanering pga av dom misstänker att Du har pengar liggandes att betala med...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp