Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förhandla avgångsvederlag

Jag är i en rehabutredning på jobbet och jag har fått erbjudande om 6 månaders avgångsvederlag.

jag är långtidssjukskriven och har skuldsanering (1 år kvar på betalplan, men 3 på saneringen). Små möjligheter till hitta annat jobb.

Jag har hjälp av facket, men vill gärna få tips om vad att tänka på. Har ni något förhandlingstips för att få fler månader? Väldigt orolig hur det kommer påverka min skuldsanering.

En bekant förhandlade till sig vanlig månadslön i x antal månader. Vet inte regler gällande skuldsanering etc, men rent spontant låter det som att det är bättre för dig med skuldsanering att få viss inkomst under x antal månader än en klumpsumma?
Tänk också på att meddela Fk om du får ersättning därifrån, kan nog bli återbetalningsskyldig annars..

Jo vet jag ska försöka få det som månadsutbetalning. Fk tänkte jag inte på att meddela, men däremot så tänkte jag det blir omprövning om 50% sjukpenning och 100% lön några månader. Eller ska man försöka få dubbla antalet månader och 50% månadslön i stället? Vet inte alls vad som gäller och vilket som blir bäst.

Avräkningsfritt kan vara bra att försöka få till (förmodligen har dina fackliga representanter koll på det)

Om man inte tar med det blir det enligt lag avräkning på uppsägningslönen (vilket troligtvis ditt "avgångsvederlag" räknas som) det innebär att om du skall ha län från gamla jobbet på 20000 men jobbar under tiden någon annanstans och tjänar där 10.000 så skall din gamla arbetsgivare dra av 10.000 på lönen från dem så att du totalt får 20.000 bara.

Sen skall man helst aldrig få ut i klumpsumma avgångsvederlag ses som lön av a-kassa vilket gör att man anses ha inkomst för motsvarande månader. (kan alltså inte stämpla fast man inte får lön) detta kan givetvis ha ändrats nyligen som alla regler kring a-kassa.

Sen om de kommit med ett första bud på 6 månader brukar det oftast finnas lite till att förhandla om. Antingen tar man i från knäna och säger 12 månader eller så säger man ok ni säger 6 lägg på två så är vi överens och får ett snabbt avslut. Antigen köper de det eller så erbjuder de 7. Finns alltid en risk att de sitter fast i sitt ursprungs bud dock. Så många parametrar som spelar in.

Om du inte bryr dig om återbetlaningstiden på löneutnätningen och den äter mer än 50% av din lön idag hade jag försökt få 12 månader med 50% lön hellre än 6 med heltid men jag tror inte många arbetsgivare skulle gå med på det om du haft heltid innan.

Kommer du vara sjukskriven även efter uppsägning?
värsta scenariot ..
Att fortfarande vara sjuk ( f-kassan ger inte mer sjukskrivning)
Och ändå ska stå till arbetsmarknadens förfogande
Detta hände mej
Har oxå en rehabutredning

Avräkningsfritt kan vara bra att försöka få till (förmodligen har dina fackliga representanter koll på det)

Om man inte tar med det blir det enligt lag avräkning på uppsägningslönen (vilket troligtvis ditt "avgångsvederlag" räknas som) det innebär att om du skall ha län från gamla jobbet på 20000 men jobbar under tiden någon annanstans och tjänar där 10.000 så skall din gamla arbetsgivare dra av 10.000 på lönen från dem så att du totalt får 20.000 bara.

Sen skall man helst aldrig få ut i klumpsumma avgångsvederlag ses som lön av a-kassa vilket gör att man anses ha inkomst för motsvarande månader. (kan alltså inte stämpla fast man inte får lön) detta kan givetvis ha ändrats nyligen som alla regler kring a-kassa.

Sen om de kommit med ett första bud på 6 månader brukar det oftast finnas lite till att förhandla om. Antingen tar man i från knäna och säger 12 månader eller så säger man ok ni säger 6 lägg på två så är vi överens och får ett snabbt avslut. Antigen köper de det eller så erbjuder de 7. Finns alltid en risk att de sitter fast i sitt ursprungs bud dock. Så många parametrar som spelar in.

Om du inte bryr dig om återbetlaningstiden på löneutnätningen och den äter mer än 50% av din lön idag hade jag försökt få 12 månader med 50% lön hellre än 6 med heltid men jag tror inte många arbetsgivare skulle gå med på det om du haft heltid innan.

Ok tror jag fattar vad du menar med avräkning. Visste inte det var så och det är ju bra att ha med, men det ser väldigt mörkt ut med annat jobb. Kommer ju söka jobb och kan ju bli att jag får ett så då är det bra att ha med. Jag betalar mindre än 50% till skuldsaneringen och jag tycker jag har det ganska bra utan oron är väl mer att lönen skulle ta slut innan betalplanen tar slut. Sen måste jag ju ha inkomst oavsett, men vill inte riskera betalplanen. Om det går så långt så tror jag att jag ska försöka med 1 år. Undrar varför chefer och skitstövlar (seperata ting ;) alltid får så mycket när de blir utköpta. I denna kommunen är det inte ovanligt med typ 1,5-2 år när tidningen skriver om det.

Kommer du vara sjukskriven även efter uppsägning?
värsta scenariot ..
Att fortfarande vara sjuk ( f-kassan ger inte mer sjukskrivning)
Och ändå ska stå till arbetsmarknadens förfogande
Detta hände mej
Har oxå en rehabutredning

Jo jag är ju sjukskriven 50% och kommer söka sjukersättning senare i höst. Fattar inte hur jag ska lyckas landa ett annat jobb, men lär ju försöka ändå. Det känns som chefen redan har bestämt sig för utköp, alla olika förslag har hon och hr varit negativa till. De lutar sig mot mina läkarintyg som ju inte beskriver årets piggaste svensk precis.

Om jag nu inte hade varit sjuk (så hade jag inte suttit i detta) och haft skuldsanering så hade jag försökt få så mycket som möjligt från en arbetsgivare som knäckte mig, tagit pengarna och sen startat eget företag. Nu är jag bara fastlåst. Så får jag fråga vad du är sjukskriven för och hur det går med din utredning? Skicka pm om du hellre vill det.

Hej
Blev uppsagd förra året fick lön 9 månader som också är semberättigade
Och avgångsvederlag (40 000kr)
Hade väldigt tungt jobb..(ryggen )
Utredningen blev klar 2018
Ta all hjälp fr facket du kan

Hej
Blev uppsagd förra året fick lön 9 månader som också är semberättigade
Och avgångsvederlag (40 000kr)
Hade väldigt tungt jobb..(ryggen )
Utredningen blev klar 2018
Ta all hjälp fr facket du kan

Lön 9 månader och avgångsvederlag? Jag trodde det var samma sak. Jag har hjälp med facket och de sa det är viktigt försöka få med goda referenser i ett sådant avtal. Vet inte hur jag ställer mig till det.... Jag har ju iofs inte gjort nått fel och alltid jobbat bra, men om chefen inte vill ha kvar mig så är det ju bara fake.

Jag är sjukskriven för utmattning, vården. 50% sjukskriven sedan några år. Hur blev det för dig efteråt? Lyckades du hitta ett annat jobb? Blev det bättre?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp