Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta Företagslån - Jämför företagslån upp till 5 miljoner
2. Lendo Företagslån - Jämför företagslån
3. Froda - Upp till 15 miljoner
4. Krea - Jämför 30 företagslån

Företagslån

Hej!
jag funderar på att starta taxiåkare och jag undrar om man kan få företagslån för att skaffa bilar och utrustningen?
kan man få företagslån alltså för att starta företaget?
tacksam för svar

• Bästa Företagslån Creddo Jämför 30 företagslån
  • Froda (Bisnode)
Ska du gå in som borgenär då som säkerhet tänkte du?

Tack för er svar. Jag tänkte faktiskt starta aktiebolag AB

Hej Masdal!. Jag jobbar med att handlägga företagslån & tänkte ge dig en liten crash course i hur företagsfinansiering fungerar & hur långivare/banker tänker.

När du är nystartad finns det egentligen bara en instans som kan hjälpa dig med företagsfinansiering - Almi eller Norrlandsfonden om ditt bolag befinner sig i norrbotten.

När du ska låna pengar som bolag finns det tre s.k säkerhetsmassor kreditgivare utgår ifrån.

Personlig Borgen
Fastighetspant
Företagsinteckning

För att låna krävs det att ditt bolag uppfyller grundkraven ;

Aktiv i minst 6 månader
Har ett positivt kassaflöde
Intakt eget kapital

För just taxiverksamhet kan man leasa/hyra majoriteten av de omsättningstillgångar som genererar intäkt. I ditt fall då Taxibil,taxameter + tillstånds osv.

Säg att du behöver göra satsningar på ca 400 000 för att kunna kickstarta din business.

Standardlöptiden på leasing är 5år så ;

Amortering 6666kr
Ränta : ca 20% årsränta - 80 000kr/år - Månadskostnad 6666kr
Tillkommer Moms på 6,12-20% beroende på vad för fordon som leasas.
Säkerhet : Personlig Borgen 100%

Så ungefärlig månadskostnad på ca 13-14 000kr.

För att kunna låna är följande viktigt ;

Att du privat inte ser som ett nedbombat hus i Gaza - dvs absolut inte mer kreditupplysningar under en 12-månaders period än 5.
Hur du ser ut privat påverkar i väldigt stor grad dina möjligheter till företagslån förutom vissa nischaktörer som enbart fokuserar på kassan i bolaget.

Om man ska låna 1 Miljon eller mera är det större krav på bolaget & befatnningshavaren men villkoren är desto bättre.

1 Miljon
60 månader
Årsränta : 10-12%
Säkerheter : Personlig Borgen 15-35%, Företagsinteckning inomläget 1 000 000kr + eventuellt fastighetspant.

I regel separeras bolagen i två olika kategorier. De bolag som är 0-3 år gamla eller 4 år eller äldre.
UC använder riskklasser 1-5 där 1 är sämst & 5 är bäst. Om man är riskklass 4-5 kvalar man in för att faktiskt ta en dialog med en storbank. Ifall ditt bolag är riskklass 3-1 är det kreditinstitut, investeringsfonder eller företagsbanker som gäller.

Kolla bilderna för referens.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp