Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Företagare: Söka skuldsanering eller betala skulder med vinst?

Ok! Jag har 60 tkr men ingen annan möjlighet till säkerhet. Funderar på att köpa bilen kontant och lägga det som en tillgång i företaget. Man kan få en OK bil för 100tkr. Det är en månads fakturering för mig.

BTW så har jag numera en redovisningsekonom som är as bra och kommer lösa mina uttag som lön. Hon sa att jag har flera anledningar som kan förklara mitt agerande utifall SKV skulle granska.
Ja så länge du skattar på pengarna på ett vettigt sett inom rimlig tid så blir det bra :) förskott på lön räknas inte som förbjuder lån.
Jag köpte en ganska dyr bil. Men sen är frågan om du verkligen tjänar på att ha bilen i företaget. Det blir förmånsbeskattning eller nettolöneavdrag, på ett billån är inte räntan avdragsgill. Det är typ försäkring (ingen moms) som bli avdragsgill och eventuella reperationer. Anledningen att jag tog leasing är att halva momsen plus kostnaden är avdragsgill.

Har pratat med skuldhandläggaren på kommunen och eftersom jag är min egen juridiska person och så även mitt företag så har de inte rätt att värdera mitt företag i skuldsaneringen. Det enda det kan värdera är att jag äger aktiekapitalet på 25k. Men samtidigt så är mitt företag förutsättningen för min inkomst så de värderar inte heller aktiekapitalet. De gjorde de inte vid en inkomstprövning.
Det var ju det jag skrev ;)

Men @hoppfull2021 hur får man en leasingbil alt billån på ett nystart AB som har en hög riskklass bara för att jag är ägare? Min privata bil har brakat ihop och nu behöver jag verkligen en ny bil.
Ja, du kanske behöver vänta ett bokslut innan du kan leasa utan privat inblandning/säkerhet. Jag behövde aldrig gå in med någon säkerhet eller insats för en bil värd 300tkr. Har du betalningsanmärkningar privat?
Köp en billig bil så länge då kanske? Räcker ju att den håller något år bara.

Ja, du kanske behöver vänta ett bokslut innan du kan leasa utan privat inblandning/säkerhet. Jag behövde aldrig gå in med någon säkerhet eller insats för en bil värd 300tkr. Har du betalningsanmärkningar privat?
Köp en billig bil så länge då kanske? Räcker ju att den håller något år bara.
Ja jag har massor betalningsanmärkningar, där av skuldsaneringen ;) så att köpa en privat blir omöjligt om jag inte köper en skrotbil. Då kan jag lika gärna byta generator på den jag har.

Ska in med ett bokslut nu i feberuari. Men frågan är om ett bokslut räcker :)

Ja så länge du skattar på pengarna på ett vettigt sett inom rimlig tid så blir det bra :) förskott på lön räknas inte som förbjuder lån.
Jag köpte en ganska dyr bil. Men sen är frågan om du verkligen tjänar på att ha bilen i företaget. Det blir förmånsbeskattning eller nettolöneavdrag, på ett billån är inte räntan avdragsgill. Det är typ försäkring (ingen moms) som bli avdragsgill och eventuella reperationer. Anledningen att jag tog leasing är att halva momsen plus kostnaden är avdragsgill.
Jo jag vet att de egentligen är mer fördelaktigt att med leasing pga momsen. Jag tänker inte leasa en Tesla men drömmen är ju någon mindre suv hybrid. Är också ute efter så låga fasta kostnader som möjligt i bolaget.

Skatteplaneringen får ekonomen hjälpa mig med.

Jo jag vet att de egentligen är mer fördelaktigt att med leasing pga momsen. Jag tänker inte leasa en Tesla men drömmen är ju någon mindre suv hybrid. Är också ute efter så låga fasta kostnader som möjligt i bolaget.

Skatteplaneringen får ekonomen hjälpa mig med.
Menade inte skatteplanering utan de uttag du gjort ur bolaget, att de måste skattas som lön. Men det hjälper redovisningskonsulten dig säkert med

Menade inte skatteplanering utan de uttag du gjort ur bolaget, att de måste skattas som lön. Men det hjälper redovisningskonsulten dig säkert med
Aha! Ja det hjälper hon mig med så att de blir rätt och riktigt :)

Hej, kommer ni ihåg mig? Idag fick jag avslag på min skuldsanering. Orsaken var att jag inte anses ha ”försökt lösa min skulder tillräckligt själv” eftersom jag sade upp mig från mitt jobb, där jag mådde psykisk dåligt och höll på att hamna i ytterligare en depression, och startade eget. I och med sänktes min lön rejält. Men det beslutet räddade också mitt liv.

Jag är helt förstörd och inser att jag antagligen aldrig kommer att bli skuldfri.

Hej, kommer ni ihåg mig? Idag fick jag avslag på min skuldsanering. Orsaken var att jag inte anses ha ”försökt lösa min skulder tillräckligt själv” eftersom jag sade upp mig från mitt jobb, där jag mådde psykisk dåligt och höll på att hamna i ytterligare en depression, och startade eget. I och med sänktes min lön rejält. Men det beslutet räddade också mitt liv.

Jag är helt förstörd och inser att jag antagligen aldrig kommer att bli skuldfri.

Eller så får du börja försöka lösa dina skulder med lite mer engagemang och om något år pröva söka igen

Trist att höra. Men förstår beslutet, samtidigt som jag undrar hur de fick det underlaget? Såg de din ändrade årsinkomst eller uppgav du själv att du sagt upp dig…?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp