Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Företagare: Söka skuldsanering eller betala skulder med vinst?

Hej!

Det var ett tag sen jag skrev här. Sist jag var här så var jag i tankarna att starta ett AB vilket landade i att jag startade ett AB i maj med ett aktiekapital på 25K. Mitt företag går bra och jag hade en omsättning på ca 500K 2021. Jag tar ut en lön så att jag precis hamnar på gränsen för vad jag hade när jag levde med löneutmätning i min tidigare anställning.

Men mina privata skulder hos kronofogden växer och nu vill jag göra något åt dem på allvar. Jag har skulder på ca 600K, är över 40 år och har en dotter som går gymnasiet som blir myndig i Oktober. KFM gjorde en inkomstprövning i höstas och brydde sig inte om att jag ägde 100% av aktiekapitalet. Jag har hittat två olika alternativ för att lösa det här:

1: Söka skuldsanering. Finns det någon risk för nedslag när man äger ett företag som går bra?
2: Ta ut vinst och betala så mkt skulder jag kan: Och fortsätta att ta ut så mkt lön jag kan som mitt företag har råd med och fortsätta betala skulderna?

Mitt mål är att bli skuldfri så snabbt som möjligt men så klart vill jag att mitt företag ska må bra och tänker inte riska det för mycket. Jag vet inte riktigt heller hur det ser ut med uppdrag efter april.

Några tankar? Andra idéer? Jag är väldigt mån om att göra rätt för mig, men vill såkalrt vara smart.
Eftersom du äger företaget vet jag inte direkt hur KF hanterar det vid ansökan av skuldsanering, värdet i bolaget är väl dig så möjligen att företaget är värt 0 vid försäljning förutom lager/inventarier.

Vet inte vad ditt bolag gör så gissar nu.
Vad gjorde ditt företag i vinst?
Hur stor är din privata skulder? Har du utmätning?
Det absolut billigaste sättet är iaf utdelning från företaget, lön är väldigt dyrt. Du kan göra det utan det betalas ut och betraktas då som en skuld till dig från AB.

Senast ändrad:
Eftersom du äger företaget vet jag inte direkt hur KF hanterar det vid ansökan av skuldsanering, värdet i bolaget är väl dig så möjligen att företaget är värt 0 vid försäljning förutom lager/inventarier.

Det absolut billigaste sättet är iaf utdelning från företaget, lön är väldigt dyrt. Du kan göra det utan det betalas ut och betraktas då som en skuld till dig från AB.
Man måste ta ut minst 6 x inkomstbasbeloppet + 5% av den totala lönesumman för att kvalificera sej för aktieutdelning. Är man ensam företagare så blir det knappt 430 tkr/år. Dessutom är det inte aktuellt med aktieutdelning ännu i TS bolag, eftersom det startades under 2021.

Det lutar åt att man återinför revisionsplikten även för mindre bolag framgent. Tyvärr nyttjas aktiebolag för en hel del skit såsom penningtvätt med mera. Man har dem i två år och sen lägger man ner och startar ett nytt.
Kan tänka mig det, allra helst när aktiekapitalet är så löjligt lågt. Måste ju locka kreti och pleti att skapa en målvakt etc i form av en juridisk person.

Man måste ta ut minst 6 x inkomstbasbeloppet + 5% av den totala lönesumman för att kvalificera sej för aktieutdelning. Är man ensam företagare så blir det knappt 430 tkr/år. Dessutom är det inte aktuellt med aktieutdelning ännu i TS bolag, eftersom det startades under 2021.
Det stämmer inte, det du pratar om är huvudregeln men man kan använda alternativregeln som ger ett schablonbelopp om 183 700 kr för lågt beskattas (ca 20%) för 2021. Outnyttjade gränsbelopp får sparas till nästa år.
Aktieutdelning kan bara ske med fastställda vinstmedel så ja efter bokslut och beslut på stämma helt enkelt.

lön är egentligen inte så dyrt i förhållande till utdelning upp till brytpunkt för statlig skatt. Man måste beakta att löneuttag innebär att man tjänar inte pension samt sjukpenninggrundande inkomst. Bruttolönen + arbetsgivaravgiften är avdragsgill och minskar skatten i bolaget. Utdelningen sker av beskattade vinstmedel.

Personligen tar jag ut lön upp till gränsen för statlig skatt i mitt bolag, toppar med utd om det finns vinstmedel.

Jo de kanske det är. Någon som tar hand om min bokföring. Deklaration och bokslut. Så jag slipper ställa till med sånt här igen!
Med en omsättning på ca 500.000 så klarar du dig bra med en auktoriserad redovisningskonsult. Det blir en högst onödig administrativ kostnad att ha en revisor som ska sitta med löpande bokföring.

Finns en del lösningar man kan kika på, tex bilägande. Jag valde att sänka min lön motsvarande en leasing, billigare för både företaget och mig än att äga en bil för skattad lön. Någon kommer säkert skrika rakt ut men jag köpte en hel del grejer till mig privat som jag kunde ha nytta av i jobbet också, mobil, dator, vissa resor osv. Skulle man kunna kombinera sitt boende med företaget vore ju inte det fel heller. Vissa middagar/luncher/tillställningar etc valde jag att ta på företaget, även det billigare än att betala för skattad lön som jag istället höll rätt låg.
Men @hoppfull2021 hur får man en leasingbil alt billån på ett nystart AB som har en hög riskklass bara för att jag är ägare? Min privata bil har brakat ihop och nu behöver jag verkligen en ny bil.

Men @hoppfull2021 hur får man en leasingbil alt billån på ett nystart AB som har en hög riskklass bara för att jag är ägare? Min privata bil har brakat ihop och nu behöver jag verkligen en ny bil.
Jag var tvungen att gå in med 60 tkr plus att min man gick in som säkerhet för att ta min företagsleasing när mitt bolag var nystartat.

Har pratat med skuldhandläggaren på kommunen och eftersom jag är min egen juridiska person och så även mitt företag så har de inte rätt att värdera mitt företag i skuldsaneringen. Det enda det kan värdera är att jag äger aktiekapitalet på 25k. Men samtidigt så är mitt företag förutsättningen för min inkomst så de värderar inte heller aktiekapitalet. De gjorde de inte vid en inkomstprövning.

Senast ändrad:
Jag var tvungen att gå in med 60 tkr plus att min man gick in som säkerhet för att ta min företagsleasing när mitt bolag var nystartat.
Ok! Jag har 60 tkr men ingen annan möjlighet till säkerhet. Funderar på att köpa bilen kontant och lägga det som en tillgång i företaget. Man kan få en OK bil för 100tkr. Det är en månads fakturering för mig.

BTW så har jag numera en redovisningsekonom som är as bra och kommer lösa mina uttag som lön. Hon sa att jag har flera anledningar som kan förklara mitt agerande utifall SKV skulle granska.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp