- Meddelanden
- 2 630
- Mottagna reaktioner
- 1 105
- Poäng
- 927
Eftersom du äger företaget vet jag inte direkt hur KF hanterar det vid ansökan av skuldsanering, värdet i bolaget är väl dig så möjligen att företaget är värt 0 vid försäljning förutom lager/inventarier.Hej!
Det var ett tag sen jag skrev här. Sist jag var här så var jag i tankarna att starta ett AB vilket landade i att jag startade ett AB i maj med ett aktiekapital på 25K. Mitt företag går bra och jag hade en omsättning på ca 500K 2021. Jag tar ut en lön så att jag precis hamnar på gränsen för vad jag hade när jag levde med löneutmätning i min tidigare anställning.
Men mina privata skulder hos kronofogden växer och nu vill jag göra något åt dem på allvar. Jag har skulder på ca 600K, är över 40 år och har en dotter som går gymnasiet som blir myndig i Oktober. KFM gjorde en inkomstprövning i höstas och brydde sig inte om att jag ägde 100% av aktiekapitalet. Jag har hittat två olika alternativ för att lösa det här:
1: Söka skuldsanering. Finns det någon risk för nedslag när man äger ett företag som går bra?
2: Ta ut vinst och betala så mkt skulder jag kan: Och fortsätta att ta ut så mkt lön jag kan som mitt företag har råd med och fortsätta betala skulderna?
Mitt mål är att bli skuldfri så snabbt som möjligt men så klart vill jag att mitt företag ska må bra och tänker inte riska det för mycket. Jag vet inte riktigt heller hur det ser ut med uppdrag efter april.
Några tankar? Andra idéer? Jag är väldigt mån om att göra rätt för mig, men vill såkalrt vara smart.
Vet inte vad ditt bolag gör så gissar nu.
Vad gjorde ditt företag i vinst?
Hur stor är din privata skulder? Har du utmätning?
Det absolut billigaste sättet är iaf utdelning från företaget, lön är väldigt dyrt. Du kan göra det utan det betalas ut och betraktas då som en skuld till dig från AB.
Senast ändrad: