Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Företagare: Söka skuldsanering eller betala skulder med vinst?

Frågan var inte till mig, men flikar in snabbt med en närstående företagares råd: ”Räkna ut exakt hur mycket du handlat för och ta reda på om kostnaden för förmånsbeskattning räcker för att rädda situationen. Det är enklare att städa upp om man är ärlig än om man blir påkommen, och använd revisorn alt. Kontakta Skatteverket”
Tack för tips! Ska verkligen göra det. Har funderat om jag kan lägga det som kontant lön?

Hej @hoppfull2021!
Tack långt och utförligt svar. Jag håller med dig och har faktiskt bestämt mig för att söka en skuldsanering. Jag kontaktade skuldhandläggaren på min kommun idag och fick ett möte nästa fredag. Sen maj 2021 så har jag tagit ut en lön i snitt 13000kr/månad från AB. Jag har försökt hålla mig runt gränsen för förbehållsbeloppet som är 13300kr. Jag har lite inkomster från extra jobb och mitt EF att lägga till under 2021 också.

En helt annan fråga till dig som företagare. Jag har klantat mig rejält och köpt mat, kläder, inredning, privat på mitt företagskort. Dumma mig trodde att de fanns ”eget uttag” även för AB:'(. Så fort jag fick reda på att det inte fanns så upphörde jag såklart att göra det. Men hur tusan löser jag det här i bokföringen? Jag vill gör ju rätt och åtgärda mina misstag. Det rör sig om max 30 000kr. Ska ta det med min kommande revisor som jag ska skriva avtal med nästa vecka. Har mardrömmar om Skattebrott och är helt förtvivlad!
Antingen kan du bokföra det separerat som avdragsgill/ej avdragsgill representation, förbrukningsvaror/inventarier eller bokföra som lön eller traktamente - alt. betala tillbaka allt i sin helhet och förtydliga händelsen som en miss, man kan efterkorrigera det mesta.

Antingen kan du bokföra det separerat som avdragsgill/ej avdragsgill representation, förbrukningsvaror/inventarier eller bokföra som lön eller traktamente - alt. betala tillbaka allt i sin helhet och förtydliga händelsen som en miss, man kan efterkorrigera det mesta.
Nej inte bokföra som någon form av kostnad alls i bolaget. Det är inte rörelsegilla kostnader och kan därmed inte belasta RR, med undantag av lön. Du kan deklarera det som lön men då ska skatt och arbetsgivaravgift betalas på det. Alternativt beskatta som förmån men det blir samma resultat som om du deklarerar det som lön. Dvs du bokför det mot ditt avräkningskonto, bokför och deklarera en lön om samma belopp (beloppet netto, skatten måste räknas upp på det så brutto blir värdet av inköpen plus skatt). Sen bokför du lönen mot avräkningskontot.

Vinstutdelning kan bara göras av fastställda vinstmedel, det finns inga ”egna uttag” i AB men det verkar du veta nu. Ett AB är en egen juridiskt person frikopplad från dig som privatperson vilket ger dig ett stort skydd i form av ansvarsfrihet gentemot bolaget men då måste du följa ABL annars sitter du snart i skiten.

Nej inte bokföra som någon form av kostnad alls i bolaget. Det är inte rörelsegilla kostnader och kan därmed inte belasta RR, med undantag av lön. Du kan deklarera det som lön men då ska skatt och arbetsgivaravgift betalas på det. Alternativt beskatta som förmån men det blir samma resultat som om du deklarerar det som lön. Dvs du bokför det mot ditt avräkningskonto, bokför och deklarera en lön om samma belopp (beloppet netto, skatten måste räknas upp på det så brutto blir värdet av inköpen plus skatt). Sen bokför du lönen mot avräkningskontot.
Tack snälla, snälla Alva för svaret! Känner mig lite lugnare nu att jag kan göra rätt för mina misstag. Från och med att jag upptäckte felet så köper jag inget privat alls på företaget. Det här vill jag inte gå igenom igen och jag vill göra rätt/lagliga saker. Jag ska be revisorn om hjälp så att allt blir korrekt.

Absolut är det det korrekta sättet :D
Som fd företagare i 15 år har man lärt sig att vara lite kreativ… ähum.

Absolut är det det korrekta sättet :D
Som fd företagare i 15 år har man lärt sig att vara lite kreativ… ähum.
Risky haha jag är auktoriserad revisor så ägnar mycket tid åt att skälla på klienter för privata köp i AB som slaskas bort under posten ”ej avdragsgilla kostnader”.

Risky haha jag är auktoriserad revisor så ägnar mycket tid åt att skälla på klienter för privata köp i AB som slaskas bort under posten ”ej avdragsgilla kostnader”.
Du skulle kunna gå uppdrag hos mig Alva! Letar revisor i detta nu. :facejoy:

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp